Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, maj 24, 2008

Bilden av Ängelholmsmoderaterna som maktfullkomliga

Det blir bara värre och värre. Bilden av Ängelholmsmoderaterna som maktfullkomligt parti blir mer och mer uppenbar. När jag idag tar del av artikeln i NST/HD känns det som om demokratin hänger på en mycket skör tråd i vår kommun.

Karl-Otto Rosenqvist (mp) har lämnat in en interpellation där han begär svar på tre frågor angående ekonomichefens entledigande. Fullt berättigade frågor, som säkert många kommuninvånare vill veta svaret på.

Jag hoppas att tidningen har fel när de skriver att:
Skrivelsen syntes inte i den vanliga kommunposten. Ärendet skulle först utredas. Kommunfullmäktiges ordförande Ingvar Eriksson (m) vill slippa interpellationen.
Det här liknar öststatsmetoder och hör inte hemma i svensk demokratitradition. Jag har svårt för att tro att den politiskt erfarne och ytterst respektable Ingvar Eriksson skulle agera på detta sätt. Det stämmer inte med min bild av honom.

Kommunalrådet Åsa Herbst vill inte ta ställning:
Det är upp till kommunfullmäktige. Vill de att jag ska svara så svarar jag. Säger de nej är jag lika nöjd. Men vill någon bara ha svar av mig går det ju utan kommunfullmäktige.
Ja, det är klart. Men meningen med kommunfullmäktige är ju offentligheten. Det är ju inte så att Karl-Otto Rosenqvist ställer frågorna för att han personligen är intresserad av svaren. Han är ju medborgarnas företrädare och ställer frågorna på uppdrag av sina väljare och då är det de som ska få svaren och inte han personligen i ett slutet rum på stadshuset. Det är en grundläggande demokratisk process.

Jag instämmer helt i Karl-Ottos uttalande om att "det krävs starka argument för att stoppa debatten." Och de skälen kan jag inte se i detta fallet. Frågorna är i högsta grad relevanta för medborgarna:
Avskedandet av Herman Crespin är något som kostar kommunen fruktansvärt mycket pengar. Han ska ha pengar, de som hyrs in för att ta över jobbet ska ha betalt. Det blir dessutom nya förseningar. Kommunen har även gjort en stor PR-förlust. Signalen som skickats ut är "ta gärna jobb på Ängelholms kommun, men förhandla först en rejäl fallskärm".
Återigen är alliansen oenig. Fulllmäktiges förste vice ordförande Liss Böcker (c) ser inga juridiskt hållbara skäl att säga nej. Vad är det som måste döljas? Ett hemligt kontrakt med ett visst företag om en multihall på Valhall Park? Helt klart är det något som inte tål ljuset i den här affären.

Dagens citat:

Här ligger en gravad hund.

Refaat el Sayed

Etiketter: , , , , , , , , , ,

2 Comments:

  • At söndag, 25 maj, 2008, Blogger Göran said…

    Vi håller helt med.

    Ursäkta men sänder här endast vårat inlägg i debatten

    Ekonomichefen ämne för fullmäktige?

    Rimligen bör avskedandet med omedelbar verkan av Ängelholms ekonomichef Herman Crespin behandlas i kommunalfullmäktige.

    Kommunnens löpande verksamhet utförs av tillsvidareanställda experter på sina specialområden med lång erfarenhet. Enligt uppgift är alla överens om att Herman är en ytterst kompetent ekonomichef.

    Avskedandet har uppenbart politiska förtecken och bör behandlas i demokratisk ordning.

    Det förefaller att det är en ny trend att politiker avskedar eller gör det omöjligt att arbeta kvar för anställda experter. Politiker anser sina beslut som heliga och det finns varken kunskap eller vilja att hantera konsekvenserna.

    Att arbeta i verksamheter som styrs av politiker kommer att i framtiden bli ytterst opålitligt.

    Vi hoppas att Herman kommer att få en väl tilltagen ersättning för den behandling som han har utsatts för. Vidare är vi övertygade om att det står många i kö för att anställa en bevisligen kompetent ekonomichef till en sannolikt betydligt högre lön.

    Göran och Amelia

     
  • At måndag, 26 maj, 2008, Blogger Christina Linnea said…

    Hej Amelia och Göran,

    och tack för ert stöd. Om ni följt med i debatten så kanske ni vet att jag hoppat av Ängelholmsmoderaterna. Jag är fortfarande medlem i Skånemoderaterna och centralt i partiet. Det fanns flera orsaker som bristande interndemokrati och en kvinnosyn som inte överensstämmer med det jag förväntar mig av ett modernt politiskt parti som låg till grund för mitt beslut. Men droppen var entledigandet av ekonomichefen samt sättet det skedde på. Det kommer att kosta oss skattebetalare i Ängelholm massor av pengar och prestige. Samtidigt söker vi en ny miljöchef. Timingen är minst sagt usel. Endast kamikazepiloter göre sig besvär! Jag har fullt förtroende för Herman Crespin, men inte för Ängelholmsmoderaterna.
    Än en gång - tack för ert stöd./Christina Linnea

     

Skicka en kommentar

<< Home