Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, maj 16, 2008

Svenskt Näringslivs ranking över kommunernas företagsklimat 2008

I dagarna har Svenskt Näringslivs ranking över kommunernas företagsklimat 2008 presenterats.

Först vill jag gratulera min tidigare hemkommun Örkelljunga, med mina vänner Carina och Cg i spetsen. Igår hade HD/NST en intervju med kommunalrådet Carina Zachau (m), med anledning av att Örkelljunga kommun "avancerat 23 platser till plats 53 bland landets 290 kommuner i Svenskt näringslivs kommunranking för 2008."
Det är jätteroligt och fantastiskt skoj så länge det varar. Jag har också räknat ut att vi är nionde kommun på rankingen i Skåne.
På frågan om hur allvarligt hon och kommunchefen ser på rankingen svarar Carina:
Jag tror att kommunerna tittar mera på denna än vad företagen gör. För kommunerna är det viktigt att få ett kvitto på att man hanterar näringslivsfrågorna på rätt sätt.
En annan kommun som är på väg uppför är Markaryd (också det en kommun som jag bott i tidigare). Kommunen fortsätter att klättra på rankingen avancerar 8 platser, från plats 26 förra året till plats 18 vid årets mätning! Mina gratulationer till kommunen med Bengt Germundsson (kd) i spetsen.
Det är fantastiskt roligt att våra gemensamma ansträngningar – kommunens och näringslivets- fortsätter ge resultat, säger Bengt Germundsson, kommunstyrelsens ordförande i Markaryds kommun. Denna mätning är mycket viktig för det fortsatta byggandet av vårt varumärke.
Bengt som strider för att Reza Rezai ska få stanna kvar och arbeta i Markaryd istället för att utvisas till Afganistan. Du läste kanske om det i Dagens Samhälle förra veckan?

Hur har det då gått för Ängelholms kommun? Som förra året placerade sig på plats nr 6 i rankingen. Något som när jag skrev reklamtexterna på uppdag av Ängelholms Näringslivs AB föranledde mig att ägna en av sex texter åt ämnet företagsklimat på topp.

Då är det är sorgligt att nu se att Ängelholms kommun tappat 17 placeringar och hamnar utanför tio i topp. Det nya placeringen blir nr 23. Här krävs krishantering och krafttag från kommunledningen, tänkte jag.

Men istället verkar det som den vanliga krishanteringen i kommunen används: sopa-under-mattan-metoden. Finns lite olika namn på denna typ av metoder: stoppa-huvudet-i-sanden och det-som-inte-syns-finns-inte ; det gemensamma är att om vi inte pratar om det så finns det inte och då är allt bra.

Rankingen har förbigåtts med total tystnad från såväl kommunens egen webbplats som HD/NST. Problemet är att det som sopas under mattan inte kan åtgärdas så länge ingen lyfter på mattan. Och vem vågar det?

Det finns tyvärr en tendens inom Ängelholmsmoderaterna att anse att allt är redan så bra i vår lilla fina stad att ingenting kan bli bättre. Och då är det tabu att påpeka förbättringsmöjligheter. Det bedöms som högförräderi och ses endast som kritik mot det de själva indirekt är ansvariga för. Och då anser jag att det är meningslöst att arbeta politiskt här i stan...Sorgligt men sant.

Dagen citat:

Vi kan stanna upp när vi är på väg uppför - men aldrig när vi är på väg nedför.

Napoleon

Etiketter: , , , , ,