Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, juni 25, 2008

I demokratins tjänst

Då föredragningslista till fullmäktiges sammanträde skickades ut den 12 juni, var jag fortfarande ersättare och med på sändlistan. Förutom mitt medborgarförslag angående översyn av den lokala ordningsstadgan fanns ett ärende på dagordningen som jag verkligen sett fram emot. Nämligen Karl-Otto Rosenquist:s (mp) interpellation av den 26 maj 2008 angående entledigande av ekonomichef.

Initialt hade jag tänkt att bevista tillställningen men då mitt sällskap ansåg att frågan var överspelad valde även jag att stanna hemma. Ett gott alternativ tyckte jag, eftersom hela skådespelet kan följas via närradion. Jag skruvade fram Ängelholms närradio och hörde kommunens informatör introducera sändningen och berätta att hörsalen på stadsbiblioteket, något sent, började fyllas av ledamöter som intog sina platser.

Kort därefter lämnade informatören ordet till kommunfullmäktiges ordförande Ingvar Eriksson och då blev det helt tyst i etern. Först trodde jag att min (egentligen pappas) gamla radio tappat bort frekvensen, men efter en stund insåg jag att politikernas mikrofoner inte var kopplade till radiosändningen.

Först försökte jag leta efter mobilnummer till tjänstemännen på kommunens hemsida, men det var ingen bra idé. Därefter kom jag på att sms:a till politiker som fanns på plats och tala om att sändningen inte gick ut i etern. Jag fick respons men tyvärr dröjde det så länge innan problemet var löst att hela interpellationsdebatten ägde rum utan att jag som radiolyssnare fick höra något överhuvudtaget.

Det är helt oacceptabelt att något sådant får hända. Och när det faktiskt händer så råkar det hända under en av de verkligt få ärendepunkter som verkligen spelar roll i den demokratiska processen och för hur medborgarna kommer att använda sin röster nästa val.

Tack vare miljöpartiets Karl-Otto Rosenqvists arbete i demokratins tjänst kommer vi alla att få ta del av de inlägg i debatten som vi inte kunde lyssna till via kommunens hemsida. Det förtäljer NST/HD ikväll.

Det är bra, men kan ändå inte ersätta den totala upplevelsen som en direktsändning förmedlar. Hade jag varit det minsta vänsterkonspiratoriskt lagd hade jag uppfattat sändningsuppehållet som en politiskstrategisk handling. Tur att jag inte är det.

Dagen citat:

Talande tystnad (Cum tacent clamant) [Då de tiger, ropar de]

Cicero

Etiketter: , , , ,