Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, juni 14, 2008

Ängelholm måste positionera sig på turistmarknaden

Det är tur för ängelholmarna att vi har en turistchef som brinner för sin uppgift att marknadsföra Ängelholm. Det är ingen lätt uppgift i en kommun som förbjuder picknick med vin på stranden, även om grill tillhandahålls på ett ställe. En kommun som inte ens arbetar aktivt för att få till stånd en ordinarie busslinje mellan havet (och de näringsidkare som finns där) och centrum.

Men som ändå anser att havet och stranden utgör en av de viktigaste konkurrensfördelarna!

Jag har förgäves försökt förklara detta för turister i stan, speciellt de som varit ute och ätit och ska hemåt till stugan, husvagnen eller hotellrummet. Många är de som kommit av tåget och undrat var havet ligger. En del av de bilburna har också stannat och frågat då de haft svårt att hitta ner till havet.

Det är fantastiskt att Rita Aatola Olsson, och hennes kollegor från Position Skåne och Visit Sweden visar "fem tyska radio- och tidningsjournalister runt ett försommarfagert Bjäre" i helgen. I syfte att locka tyska turister. Bra initiativ som brukar få stor genomslagskraft i utländska medier.

Men ska det lyckas krävs det en kraftsamling av oss alla i Ängelholm, men speciellt från de styrande politikerna i Ängelholm. Turismen är en växande näringsgren - och den som inte vill satsa kan heller inte förvänta sig att vinna.

Ängelholm måste bli en företagsvänlig kommun även för företagarna i turist- och upplevelsebranschen. Då gäller det att politiskt skapa goda förutsättningar och strukturer för näringen. Det brådskar med positionering på marknaden. Och det finns massor av förbättringsmöjligheter. Vad väntar vi på?

Dagens citat:

När den rike gräver sin skatt djupare och djupare ner i jorden är det för att i förväg bana sig väg till helvetet.

Indiskt ordspråk

Etiketter: , , , , ,