Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, juni 13, 2008

Enkät bland kommunens medborgare

För första gången har Ängelholms kommun deltagit i SCB:s medborgarenkät, rapporterar NST/HD. Enligt artikeln ger medborgarna kommunen bra betyg överlag.
Analytikerna från SCB rekommenderar att kommunen ska jobba med bostadsfrågorna, fler och billigare bostäder. Framför allt unga ger dåligt betyg för Ängelholms bostadsmarknad.
Det förstår jag. Bristen på bostäder och ovanligt högt hyresläge är en stor nackdel för Ängelholm som kommun, eftersom det försvårar för ungdomar att stanna kvar och dessutom sänker inflyttningsöverskottet i förhållande till det önskvärda. Vi behöver fler skattebetalare och fler händer i äldreomsorgen om vi ska klara framtiden.

De tar även upp tryggheten som ett problem. Trots att Ängelholm är en kommun med förhållandevis låg brottslighet, så är det en fråga som oroar. "Det är också den frågan där skillnaden är störst mellan könen. Kvinnor känner sig betydligt otryggare, kanske med tanke på ouppklarade våldtäkter."

Det bekräftar bara det kvinnor i alla åldrar redan berättat för mig. Tyvärr ville inte Ängelholmsmoderaterna att jag skulle jobba vidare med den frågan. Och det har heller inte hänt ett endaste dugg ännu. Jag flyttade hit 2002 och redan då lovades bättre belysning på Stortorget och sedan har Britt Marie Hansson (s) motionerat om belysning utmed åpromenaden. Motionen har blivit behandlad och tillstyrkt i kommunfullmäktige, men ännu har ingenting hänt!

När det gäller möjligheten att påverka finns uppenbarligen mycket i övrigt att önska. Det förvånar mig inte alls. Det är näst intill omöjligt att påverka politiken inom det största partiet (moderaterna) i Ängelholm. Hur ska det då inte vara för den vanlige medborgaren? Och när jag läser kommunalrådet Åsa Herbst kommentar i tidningen så förstår jag betyget:
Jag vill ha medborgardialog, men det får inte bara bli en klagomålshantering. Stormöten tas lätt över av några högljudda kritiker. Kommunens hemsida är ett viktigt medel, särskilt mot unga.
Kommunens hemsida är knappast skapad för interaktivitet inom politiken. Det går inte ens att lämna in ett medborgarförslag elektroniskt. Men det mest intressanta är att ta reda på vad de 40 procent av medborgarna som inte gav ett odelat gott betyg har för synpunkter. Vid tillfälle ska jag studera enkäten närmare.

Dagens citat:

Vi simmar alla i samma båt.

Refaat El-Sayed

Etiketter: , , , ,