Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, juni 19, 2008

Frilansande moderat politiker från den 17 juni 2008

Igår fick jag brev från Länsstyrelsen i Skåne län. De har utsett ny erättare i kommunfullmäktige istället för mig. Det blir Bert Leion. En äldre man med mycken klokskap och ett förflutet inom trafikplanering i Hallands län. Det är min fromma förhoppning att Ängelholmsmoderaterna tar tillvara hans enorma yrkeskompetens. Det behövs verkligen. Trafikfrågorna och överhuvudtaget det mesta inom tekniska nämndens verksamhet blottar den politiska inkompetensen och bristen på handlingskraft i Ängelholmsmoderaterna.

Med anledning av Länsstyrelsens sammanräkning blev jag uppringd och återigen intervjuad av en journalist från lokaltidningen NST/HD. Det blev en notis i dagens tidning.

Det som stod i centrum var dels varför jag valt att avgå istället för att sitta kvar som politisk vilde och dels att jag fortsätter som enskild medlem i moderaterna. På den första frågan är svaret enkelt: som statsvetare anser jag att det är viktigt att respektera lagstiftningen och det styrelseskick som beslutats i riksdagen.

När det gäller mitt medlemsskap så delar jag moderaternas grundvärderingar, vilket jag inte anser att Ängelholmsmoderaterna gör. Jag anser att grunden för all demokrati är alla människors lika värde och det lever man inte efter i den lokala organisationen. Framför allt finns ett kvinnoförakt som lyser igenom gång efter annan.

När gamla gubbar fritt får sitta och flina, sucka och göra fula gester bakom ryggen på de kvinnor som försöker säga sin mening på gruppmötena utan att ledningen tar tag i det; då anser jag att den interna kulturen är sjuk. När jag påpekat det har det bara viftats bort. Det påminner mig snarare om LO-kulturen, än om den som jag förväntar mig i ett modernt parti.

Det är helt enkelt en gubbkultur - pungpatrullens implicita opinion - som råder. Jag är bara en i raden av kvinnor som lämnat Ängelholmsmoderaterna och fortsatt som enskild medlem. Det är också många kvinnor som fortfarande är kvar, som vittnar om hur de utsätts för alla klassiska härskartekniker av den inofficiella ledartrojkan Pungpatrullen. Och flera är hjärtligt trötta på att höra kommentarer om klädsel, frisyr och andra yttre attribut, samtidigt som ingen lyssnar på vad de säger! En del så pass upprörda att de inte längre vill delta i gruppmötena.

Vi vkinnor får gärna koka kaffe på Ängelholmsmoderaternas lördagskafé, men politiken ska vi inte lägga oss i. Och framför allt inte den delen av uppdragen som är lukrativa. Det förstår du väl, lilla gumman!

Därför valde jag att lämna Ängelholmsmoderaterna. Jag har större möjligheter att påverka politiken i Ängelholm som frilansande politiker. Eller som frilansande moderat, som tidningens journalist uttryckte det!

Dagens citat:

Politik är konsten att hindra människor från att blanda sig i det som angår dem.

Paul Valéry 1871-1945

Etiketter: , , , , , , ,