Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, juni 11, 2008

Ängelholmsmoderaterna - förbudspolitiker eller liberaler?

Häromdagen avslöjade Nordvästra Skånes Tidningar/Helsingborgs Dagblad ett uppenbarligen okänt förbud mot alkololintag på stranden i Ängelholm.
I den lokala ordningsstadgan, som kommunfullmäktige ställde sig bakom redan 1996, står att kommunens badplatser jämställs med offentlig plats och där får varken starköl, vin eller spritdrycker drickas. Förbudet gäller från Sibirien i söder och ända upp till badplatsen norr om hamnpiren.
De flesta som tidningen talar med är omedvetna om förbudet, inklusive kommunalrådet Åsa Herbst (m), socialnämndens ordförande Jan Olof Sewring (m) och turistchefen Rita Aatola Olsson.

Jag skrev omgående en kommentar till artikeln med mina synpunkter:
Jag anser inte att det politikernas uppgift att förbjuda vuxna människor en trevlig pick-nick med jordgubbar och champagne på stranden. Men Ängelholmsmoderaterna har anammat sossarnas förbudspolitik istället för att värna traditioner som sill och nubbe i det gröna och en liberal hållning till att vuxna människor är vuxna. Har du fyllt 20 (vilket också är märkligt) och får köpa vin, sprit och öl borde vi väl rimligen också förväntas kunna sköta det på stranden och inte bara i egna trädgården.
...och sedan ett medborgarförslag som idag kommenteras i en artikel på hd.se.

Hoppas på ett välvilligt mottagande av mitt medborgarförslag även om jag inser att min namnteckning tyvärr borgar för något helt annat - nämligen ett kort och snabbt avslag eller möjligen anses besvarad.

Dagens citat:

Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre.

Cicero

PS: Bilden har jag lånat från Klitterhus. Hoppas det är okej med dig Gustaf.

Etiketter: , , , , , , ,