Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, januari 23, 2008

Skånsk statsvetare söker...

Igår var jag på sammanträde med byggnadsnämnden. I dag har jag (ordföranden och andre vice ordföranden) varit och justerat protokollet och haft presskonferens med reportern på lokaltidningen NST/HD, så det har inte blivit så mycket tid framför datorn.

Men Internet är fantastiskt! De geografiska och rumsliga gränserna får allt mindre betydelse. Att hitta jobb som omvärldsanalytiker och statsvetare är inte alldeles enkelt. Trots god tillväxt är antalet tjänster i Sverige sällan fler än drygt tjugo, då är normalt sett hälften i Stockholm och resterande oftast i Norrland.

Potentiella arbetsgivare är ofta utlokaliserade myndigheter, landsting och kommuner. Undrar varför inte den privata marknaden förstått nyttan av den kompetensen, förresten? Letade efter ett arbete med intressanta uppgifter och när jag funnit en spännande tjänst så visade det sig att arbetsplatsen låg i Östersund.

Jag som aldrig varit norr om Stockholm! Tittade in på Östersunds kommuns webbplats och blev lite nyfiken. Vatten är lika nödvändigt för mig som luft - och det fanns det. Funderade på hur jag skulle kunna få en "vanlig" Östersundares bild av sin stad. Det är ju alltid så att invånarna upplever en annan verklighet än vad kommunen vill förmedla till potentiella inflyttare.

Sökte på Bloggportalen och hittade en bloggande kvinna från Östersund. Hon skrev bra på sin blogg och var skicklig med symaskinen. Så jag skickade ett mejl till henne med en del frågor och fick svar förvånansvärt snabbt. Hon beskrev sin stad ärligt, som jag uppfattade det. Allt var inte perfekt - och speciellt inte för en skåning - men tillräckligt bra för att jag skulle kontakta kommunens inflyttarservice och skicka iväg min ansökan.

Varför berättar jag detta? Jo, hon har svarat och det visade sig att hon var journalist och krönikör på Östersunds-Posten. Så häromdagen fick jag ett mejl med en länk till hennes krönika Östersund: En kärlekshistoria som inspirerats av vår kontakt.

Den gamla barnvisan "Lasse, Lasse liten, världen är så stor" har mist sin relevans. Skulle du ha ett kul jobb till mig så hör av dig...

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,