Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, januari 17, 2008

I-landsproblem = infrastrukturproblem + gränsland?

Igår var det dags för årets första partiledardebatt i riksdagen. Jag satt på tåget på väg till Växjö och försökte enträget att få in Sveriges Radio P1 på mobilen. Som vanligt den enda kanal som är näst intill omöjlig att hitta en bra frekvens för. Som vanligt gav jag upp - orkar inte höra brusandet som överröstar rösterna i pratkanalen. Har under årens lopp funderat mycket på detta problem, som av Lundaspexarna i HippHipp säkert skulle kallas för I-landsproblem.

Glömmer aldrig hur jag stod svagt framåtlutad på ett ben högt upp på en sanddyn vid Ribban i Malmö i två timmar för att lyssna på Carl Bildts sommarprogram för ett antal år sedan. Den enda förklaring jag kunnat komma på är att kanalen sänder på nästan exakt samma frekvens som Danmarks radio, som det för övrigt inte är några som helst problem att lyssna på varken på Ribban eller vid Klitterhus. Eftersom klagomålen är så få har jag slutit mig till att problemet är specifikt skånskt och därför inte ens är känt bland stockholmare.

Såg några glimtar från debatten på nyheterna igår, när jag hämtade mina hundar. Och i DN idag läser jag om just den sekvensen: Det verkar som om Mona Sahlin kandiderar till Stockholms läns landsting, sade statsministern.

Jag tänker inte ta över efter Filippa Reinfeldt, jag planerar att ta över efter Fredrik, kontrade Mona Sahlin.

Nu har jag förvisso träffat alla tre och tycker de är väldigt sympatiska personer alla tre (även om Filippa & Fredrik är duktigare lyssnare), men de borde kanske ägna lite mer tid åt andra regioner än Stockholm. När jag skulle köpa biljetter till min resa mellan Ängelholm och Växjö drabbades jag nämligen av ett annat I-landsproblem. Det gick inte att lösa biljett mellan Osby (Skånes sista utpost mot Sverige) och Älmhult (den sydligaste svenska metropolen)! Ja, nu är det ju egentligen samma nation även om jag som snapphane, skåning och politiker fortfarande tycker det är viktigt att ha kunskap om historiens betydelse för dagens problematik.

Varken SJ eller Skånetrafiken lyckades lösa problemet och när jag visade mina biljetter på tåget för konduktören så visade det sig att hon var från Småland. Jag bad henne svara på denna tiotusenkronorsfråga och hon menade att det är alltid problem i gränslandet mellan Skåne och Småland.

Jag vet, svarade jag. Mina barn bor i Småland så jag är van. Nu är jag på väg till Växjö för en anställningsintervju och hoppas med en flytt över gränsen förenkla umgänget med barn och barnbarn.

Lycka till med jobbet, svarar konduktören och klipper de bristfälliga biljetterna. Funderar på om jag korsar den gamla nationsgränsen som fredlös???

Tyvärr hann jag inte/orkade inte prioritera bloggandet igår kväll, men när jag läste HD på nätet idag förstod jag att det inte spelade någon roll. Thalamus har problem med Internet. Känns onekligen som om infrastrukturen inte följer med (mig) i tiden...

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,