Hej då till Hej Matematik!
Idag meddelades ett beslut om svenska skolan som kommer att gå till historien: Förbudet mot betygsliknande omdömen hävs.
Utbildningsminster Jan Björklund har en klok uppfattning anser jag. Han står för den, i min mening självklara uppfattningen att det är föräldrarnas rättighet att få tydlig information om hur det går för deras barn i skolan.
Ett regeringsbeslut i frågan förväntas komma under våren och redan i höst ska det implementeras. Omdömena ska vara "betygsliknande" på så sätt att läraren ska utvärdera elevens kunskapsutveckling och omfatta alla grundskolans årskurser.
Det vanligaste argumentet mot betygsliknande omdömen i alla årskurser är att det är synd om barnen som blir bedömda. Ett "dåligt" omdöme kan ge de små barnen men för livet.
Det argumentet håller inte. Först och främst för att det bygger på en felaktig stipulation - du är vad du gör. Och för det andra att barnen redan är väl medvetna om hur det ligger till i förhållande till andra elever, men har svårt att värdera sina egna kunskaper och en förändring till det bättre eller sämre av dessa.
Vissa vuxna har en benägenhet att överföra sina egna tillkortakommanden på barnen, istället för att se hur deras situation skulle kunna förbättras av rak kommunikation och undervisning som bygger på faktisk uppföljning. Den typen har inte funnits sedan Hej Matematik drog in i den svenska skolan på sextio- och sjuttiotalen! Den pedagogiken orsakade en hel generations skoltraumatik, och ligger förmodligen fortfarande bakom det faktum att svenska elever har urusla resultat i matematik vid internationella jämförelser.
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!
Utbildningsminster Jan Björklund har en klok uppfattning anser jag. Han står för den, i min mening självklara uppfattningen att det är föräldrarnas rättighet att få tydlig information om hur det går för deras barn i skolan.
Ett regeringsbeslut i frågan förväntas komma under våren och redan i höst ska det implementeras. Omdömena ska vara "betygsliknande" på så sätt att läraren ska utvärdera elevens kunskapsutveckling och omfatta alla grundskolans årskurser.
Det vanligaste argumentet mot betygsliknande omdömen i alla årskurser är att det är synd om barnen som blir bedömda. Ett "dåligt" omdöme kan ge de små barnen men för livet.
Det argumentet håller inte. Först och främst för att det bygger på en felaktig stipulation - du är vad du gör. Och för det andra att barnen redan är väl medvetna om hur det ligger till i förhållande till andra elever, men har svårt att värdera sina egna kunskaper och en förändring till det bättre eller sämre av dessa.
Vissa vuxna har en benägenhet att överföra sina egna tillkortakommanden på barnen, istället för att se hur deras situation skulle kunna förbättras av rak kommunikation och undervisning som bygger på faktisk uppföljning. Den typen har inte funnits sedan Hej Matematik drog in i den svenska skolan på sextio- och sjuttiotalen! Den pedagogiken orsakade en hel generations skoltraumatik, och ligger förmodligen fortfarande bakom det faktum att svenska elever har urusla resultat i matematik vid internationella jämförelser.
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!
Etiketter: betygsliknande omdömen, Hej Matematik, Jan Björklund, skolan
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home