Stamkunder får sämre service på Skånetrafiken
Centerpartisten och infrastrukturministern Åsa Torstensson intervjuades av Inger Arenander i Ekots lördagsintervju. Det var en av de mest märkliga intervjuer jag hört i den serien.
Minst halva programtiden, och kanske ännu mer, gick åt att få Åsa Torstensson att erkänna att hon tagit ett felaktigt beslut. Inger Arenander hävdade bestämt att SJ skulle lida stor skada för att Skånetrafikens huvudmän fått tillgodose skåningarnas behov av kollektivtrafik.
Det faktum att det finns en lokal huvudman för trafiken i Skåne och att folk står upp på tågen spelade ingen som helst roll för Inger Arenander. Det är sådana som hon som spär på föraktet och fördomarna om stockholmarna såsom seende sig själva i nationens centrum.
När hon dessutom försökte få Åsa Torstensson att instämma i sina farhågor om att skåningarna skulle ta flyget till jobbet istället för tåget blottade hon sin fullständiga okunskap. Alternativet till tåg eller buss i Skåne är bil och endast bil. Vi har en yta om ungefär 10x10 mil och på denna distans är flyget inte konkurrenskraftigt varken pris- eller tidsmässigt.
Däremot är det i dagsläget så att många väljer bilen för att de inte orkar stå mellan Båstad och Malmö. Det är flera år sedan tågpersonalen via högtalarna började uppmana alla som reste med månadskort att stå upp för att resenärer med platsbiljetter skulle kunna sitta.
Det måste vara det enda företag i hela världen som ber stamgästerna nöja sig med en sämre service än den de betalat för. Gissa om de som hade möjlighet tog bilen istället?
Tack Åsa, för att du förstått skåningarnas dilemma och försöker göra vad du kan för att underlägga för oss att bo och arbeta på olika orter. Vad Inger Arenander egentligen menade vill jag inte ens tänka på...
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!
Minst halva programtiden, och kanske ännu mer, gick åt att få Åsa Torstensson att erkänna att hon tagit ett felaktigt beslut. Inger Arenander hävdade bestämt att SJ skulle lida stor skada för att Skånetrafikens huvudmän fått tillgodose skåningarnas behov av kollektivtrafik.
Det faktum att det finns en lokal huvudman för trafiken i Skåne och att folk står upp på tågen spelade ingen som helst roll för Inger Arenander. Det är sådana som hon som spär på föraktet och fördomarna om stockholmarna såsom seende sig själva i nationens centrum.
När hon dessutom försökte få Åsa Torstensson att instämma i sina farhågor om att skåningarna skulle ta flyget till jobbet istället för tåget blottade hon sin fullständiga okunskap. Alternativet till tåg eller buss i Skåne är bil och endast bil. Vi har en yta om ungefär 10x10 mil och på denna distans är flyget inte konkurrenskraftigt varken pris- eller tidsmässigt.
Däremot är det i dagsläget så att många väljer bilen för att de inte orkar stå mellan Båstad och Malmö. Det är flera år sedan tågpersonalen via högtalarna började uppmana alla som reste med månadskort att stå upp för att resenärer med platsbiljetter skulle kunna sitta.
Det måste vara det enda företag i hela världen som ber stamgästerna nöja sig med en sämre service än den de betalat för. Gissa om de som hade möjlighet tog bilen istället?
Tack Åsa, för att du förstått skåningarnas dilemma och försöker göra vad du kan för att underlägga för oss att bo och arbeta på olika orter. Vad Inger Arenander egentligen menade vill jag inte ens tänka på...
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!
Etiketter: Ekots lördagsintervju, Skånetrafiken, Åsa Torstensson
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home