Barn är mjuka, bilar är hårda
Igår kväll dog en mormor eller farmor och hennes treåriga barnbarn när de blev påkörda av en bil vid ett övergångsställe i Gustavsberg.
Idag intervjuas Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket, i Ekot. Han berättar att om man blir påkörd i en fart av 50 kilometer i timmen då dör nio av tio, men om farten är 30 kilometer då överlever nio av tio.
I en artikel i DN idag tar han upp det faktum "att en del kommuner fortfarande inte byggt om vid övergångställen för att göra dem mer 'hastighetssäkrade'. Förutom att sänka hastigheten till 30 kan det handla om att man gör avsmalningar av körbanan eller bygger upphöjningar vid övergångsstället."
Och konstaterar:
Ett lokalt problem som också föranlett miljöpartisten i grannhuset att interpellera tekniska nämndens ordförande. Det står 30 men ofta är det 90 som gäller. Och dessutom ligger övergångsstället i en kurva med skymd sikt, mellan en skola och simhallen. Gissa om många barn korsar det övergångsstället? Det är bara en tidsfråga innan det händer något tragiskt.
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!
Idag intervjuas Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket, i Ekot. Han berättar att om man blir påkörd i en fart av 50 kilometer i timmen då dör nio av tio, men om farten är 30 kilometer då överlever nio av tio.
I en artikel i DN idag tar han upp det faktum "att en del kommuner fortfarande inte byggt om vid övergångställen för att göra dem mer 'hastighetssäkrade'. Förutom att sänka hastigheten till 30 kan det handla om att man gör avsmalningar av körbanan eller bygger upphöjningar vid övergångsstället."
Och konstaterar:
Det räcker inte med att bara sätta upp en 30-skylt. Man måste bygga om miljön så att den verkliga hastigheten faktiskt sänks.Och just detta är anledningen till min ständiga avslutning...
Ett lokalt problem som också föranlett miljöpartisten i grannhuset att interpellera tekniska nämndens ordförande. Det står 30 men ofta är det 90 som gäller. Och dessutom ligger övergångsstället i en kurva med skymd sikt, mellan en skola och simhallen. Gissa om många barn korsar det övergångsstället? Det är bara en tidsfråga innan det händer något tragiskt.
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!
Etiketter: barn, Claes Tingvall, trafikdöd, trafiksäkerhetsdirektör
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home