Lobbyism & korporativism
I USA och EU registeraras lobbyister, men i Sverige finns inget register över de personer och organisationer som har påverkan på riksdag och regering som profession.
Frågan har diskuterats vid olika tidpunkter, men ännu har inget hänt. Nu har Lars Lindblad, gruppledare för (m)i riksdagen, satt ner foten och säger till Ekot att vill ha en registering.
Enligt Ekot menar Lars att det vore bra att få en tydlig lista över vilka som bedriver påtryckningar för att påverka politikerna. Han anser att det skulle underlätta värderingen av budskapen och planerar att ta upp frågan med de andra riksdagspartierna.
Jag kan bara ge Lars rätt. I mitt arbete på reklambyrån Comotion är det en självklar sanning att det är svårt, för att inte säga omöjligt, för mottagaren att tolka och bedöma ett budskap om man inte vet vem sändaren är och varför det sänds. Det är ju en av anledningarna till att textreklam anses så verkningsfull.
Men Mona Sahlin tror att ett register över stora och starka lobbyister skulle ge dem en starkare ställning och därmed gräddfil till politikerna, medan som hon säger: "vanliga intresseorganisationer eller enskilda medborgare har".
Och det är klart att när man som sossarna bygger sin världsbild på arbetarrörelsens förträfflighet och kameraderi, anser man givetvis att den ultimata samhällsmodellen är den korporativa. Men då bortser hon från den uppenbara sanningen: att de största och starkaste lobbyisterna i Sverige länge har varit och fortfarande är intresseorganisationerna! Eller kanske skulle man kalla dem för särintresseorganisationerna!?
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!
Frågan har diskuterats vid olika tidpunkter, men ännu har inget hänt. Nu har Lars Lindblad, gruppledare för (m)i riksdagen, satt ner foten och säger till Ekot att vill ha en registering.
Enligt Ekot menar Lars att det vore bra att få en tydlig lista över vilka som bedriver påtryckningar för att påverka politikerna. Han anser att det skulle underlätta värderingen av budskapen och planerar att ta upp frågan med de andra riksdagspartierna.
Jag kan bara ge Lars rätt. I mitt arbete på reklambyrån Comotion är det en självklar sanning att det är svårt, för att inte säga omöjligt, för mottagaren att tolka och bedöma ett budskap om man inte vet vem sändaren är och varför det sänds. Det är ju en av anledningarna till att textreklam anses så verkningsfull.
Men Mona Sahlin tror att ett register över stora och starka lobbyister skulle ge dem en starkare ställning och därmed gräddfil till politikerna, medan som hon säger: "vanliga intresseorganisationer eller enskilda medborgare har".
Och det är klart att när man som sossarna bygger sin världsbild på arbetarrörelsens förträfflighet och kameraderi, anser man givetvis att den ultimata samhällsmodellen är den korporativa. Men då bortser hon från den uppenbara sanningen: att de största och starkaste lobbyisterna i Sverige länge har varit och fortfarande är intresseorganisationerna! Eller kanske skulle man kalla dem för särintresseorganisationerna!?
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!
Etiketter: intresseorganisationer, Lars Lindblad, lobbyism, moderaterna, Mona Sahlin, socialdemokraterna
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home