Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juli 30, 2007

Alice Timander, Ingmar Bergman och Lars Forsell

Har blivit av med gipsskenan och kan äntligen använda båda händernas fingrar på tangentbordet. Helt underbart att kunna skriva igen. Det är möjligt att jag återkommer till något som hänt under den senaste månaden, men just nu har jag inte lust att backa tiden.

Det som hänt idag: Ingmar Bergman är död och som DN, SVD och kvällstidningar samt radio och tv gått i gång på; har däremot fått mig uppretad och tacksam att jag rent praktiskt kan kommentera på bloggen. Hela dagen har media ägnat åt Ingmar Bergman som rapporterades död i morse. Jag vill inte på något sätt förringa hans gärning, men det blir lite tröttsamt att alla program idag handlar om Ingmar Bergman och att alla programtablåer ändras om för att sända ett nyinsatt program om Ingmar Bergman.

Jag gillar en del av hans filmer, men jag blir riktigt sur när jag inte får höra reprisen av Sommar i P1 med Peter Rost i rätt tid. Han säger också ett vettigt ord i rättan tid! En svensk man som är något så ovanligt som en whistle blower. Ett begrepp som det symptomatiskt nog inte ens finns något svensk ord för. Här lyder vi alltid överheten oavsett hur etiskt och lagligt fel de har! All heder åt Peter Rost!

Men när det gäller Sveriges Radios beslut att på Sommar i P1:s ordinarie sändningstid imorgon sända en repris av Ingmar Bergmans sommarprogram, som jag för övrigt inte gillade ens när det sändes ursprungligen, så blir jag bara irriterad och förbannad. Först och främst för att man från public service sida gör värderingen att hans program har högre prioritering än Alice Timanders och Lars Forsells sommarprogram. De har båda avlidit under sommaren och deras sommarprogram sändes inte istället för någon annans utan istället för något annat vid en annan tidpunkt.

För det andra för att jag sett fram emot Gustaf Skarsgårds sommarprogram. När kommer det att sändas? På icke ordinarie sändningstid eller inte alls? Jag vill höra det. Bergmans sommarprogram kan de som vill höra när som helst på webben; det ligger givetvis redan ute. Liksom en hel minnessida (sic!). Ser bara detta som ett utslag av political correctness hos Sveriges Radio. När ska de våga sticka ut?

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , ,