Klass 9 A, skolans kvalitet vs medias makt
Ikväll startat en ny teveserie, Klass 9A. En niondeklass från en av Sveriges sämst presterande skolor, Johannesskolan i Malmö, får under en termin undervisning av superpedagoger. Tanken är att de i slutet av terminen ska vara en av landets tre bästa klasser!
Jag har ju en del funderingar kring projektet, men tycker ändå att det är tillräckligt intressant att följa på nätet. (Där sänds det dessutom 30 minuter innan ordinarie sändning för de som är beroende av en teve-apparat.)
En stor fördel är ett ökat fokus på skolan. Förhoppningsvis kan det också få skoldebatten att ändra perspektiv från en kvantitativ diskussion om antal elever/klass och antal vuxna/skola till en kvalitativ diskussion om lärarutbildning, lärarlöner, läraryrkets status och det lärarlyft som alliansregeringen beslutat om.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket som beror på vetenskapligt belagda fenomen som Hawthorneeffekten, Pygmalioneffekten och Placeboeffekten.
Kan bara konstatera att medias makt är stor. På gott och ont.
Jag har ju en del funderingar kring projektet, men tycker ändå att det är tillräckligt intressant att följa på nätet. (Där sänds det dessutom 30 minuter innan ordinarie sändning för de som är beroende av en teve-apparat.)
En stor fördel är ett ökat fokus på skolan. Förhoppningsvis kan det också få skoldebatten att ändra perspektiv från en kvantitativ diskussion om antal elever/klass och antal vuxna/skola till en kvalitativ diskussion om lärarutbildning, lärarlöner, läraryrkets status och det lärarlyft som alliansregeringen beslutat om.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket som beror på vetenskapligt belagda fenomen som Hawthorneeffekten, Pygmalioneffekten och Placeboeffekten.
Kan bara konstatera att medias makt är stor. På gott och ont.
Etiketter: klass 9 A, medias makt, skolans kvalitet
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home