Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, januari 07, 2008

Kvotera in kortväxta meterologer

Jag har länge retat mig på väderleksrapporterna i televisionen. Under hela julhelgen har jag varit bortrest och haft tillfälle att följa programinslagen på skilda kanaler. Det är samma sak varje gång. Här uppe i fjällen blir det snö och kallt och här blir vädret si och så och här nere i söder blir det en vit jul.

Det som retar mig är att alla meterologer och väderflickor samtidigt som de säger "här nere i söder" så pekar de på kartan i höjd med Gävle eller möjligen Stockholm. Men resten av landets väder då?

En tänkbar lösning vore att svt och tv4 kvoterar in kortväxta meterologer så att även vi som bor söder om Stockholm kan få reda på vilket väder som prognostiseras! Enda kravet ska vara att de inte når norr om Gävle.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!