Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, december 06, 2007

ICA och Janne Josefsson

Såg Uppdrag Granskning och Janne Josefssons reportage ICA - i takt med tiden igår. Och som vanligt när han gör sina "avslöjanden" så arbetar han lika metodiskt som en vetenskapsman, fast omvänt. Han börjar med slutsatsen och sedan leder han denna i bevis. Och då får man givetvis välja material som stöder slutsatsen. Och sedan var det det här med syftet.

Janne Josefssons politiska hemvist råder det ingen tvekan om. Forskningsobjekten valdes uppenbart utifrån hans ideologi. Det framgår tydligt i texten på svt.se:

MÅNGA ICA-HANDLARE blir rika på sin verksamhet.
ICA MAXI ÄR Sveriges största och mest framgångsrika matvarukedja.
Varje år lägger kedjan ut nära en miljard kronor på reklam.


Etik och moral handlar om vad som är rätt och vad som är fel. I vissa vänsterideologier har en märklig världsbild internaliserats. Det är fel att bli rik. Det är fel att vara mest framgångsrik. Det är fel med reklam. Och allt som är fel är dessutom fult! Den underliggande stipulationen är att allt är ett nollsummespel och om någon är rik, framgångsrik och manipulativ så är det alltid någon som blir fattig, missanpassad och manipulerad.

Nu vill jag inte på något sätt försvara det lagbrott som begåtts i de undersökta butikerna, tvärtom. Det är en icke-acceptabel verksamhet som riskerat människors hälsa och det är allvarligt. Men det är inte ett ICA-problem utan ett branschproblem. Jag har några egenupplevda exempel:

Som sextonåring arbetade jag på en fin strandnära restaurang- och hotellanläggning. När någon, ofta ett barn, beställde köttbullar togs en klump köttbullar ut ifrån frysen och dängdes med kraft i köksgolvet. Köttbullarna lossade från klumpen, rullade iväg, plockades upp och kunde snabbt stekas upp i panna eller i fritösen.

Nästa sommarjobb var som charkuteribiträde i en livsmedelsbutik som tillhörde en konkurrent till ICA. Där fick jag ansvar för packmaskin, disk och fabriksförpackade charketurier. Det senare innebar att varje dag, förutom att fylla på nya varor, läsa datum på förpackningarna och plocka ut de varor som hade utgånget datum. Därefter fick jag uppgiften att öppna alla förpackningar med korv. Tvätta dem i kallt rinnande vatten eftersom en del var alldeles slemmiga och lägga ut dem på kökshanddukar och torka dem torra och packa i rostfria tråg. Sedan såldes de till ett högre kilopris i den manuella charkdisken!

Ett antal år senare fick jag arbete på en nystartad dygnet-runt-öppen vägkrog. Här var jag ansvarig för det kallskurna. Varje morgon bredde jag smörgåsar; med ägg, räkor, leverpastej, skinka och ost. Botten bestod av vit formfranska, margarin och ett salladsblad. Väldigt praktiskt. För efter två-tre dagar var brödet torrt. Då lades smörgåsarna ut på fuktade kökshandukar så att de kunde suga till sig fukt. Vips var de som nya och åkte ut i glasdisken igen! Efter två-tre gånger fungerade inte längre det trolleritricket. Då fick jag bre margarin på nya brödskivor och sedan flyttades helt sonika salladsbladet med sitt pålägg enkelt över. Och vips - "nya fräscha" mackor igen!

Jag ifrågasätter inte Janne Josefsson insats när det gäller att avslöja en farlig och olaglig kötthantering, däremot hans dolda syften och metoder. Det han sysslar med har större likhet med avrättning och begravning, än med grävande journalistik. Jag efterlyser en diskussion om journalistikens syfte och metoder.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home