Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, september 23, 2007

Feng Shui för kommunala organisationer

I går räckte tiden inte till. Håller på att försöka hinna ifatt mig själv och media. Läste HD på nätet om att moderatpolitikern Marko Huttunen i Landskrona bojkottar kommunstyrelsens personalutskotts sammanträde. Han tycker inte att utskottet gör någon nytta, skriver Mikael Brandt.
Det har ingen egentlig funktion idag. Vi fattar inga beslut av värde utan det är lite samtal fram och tillbaka. Det är ett beredande och inget uträttande organ och det är fullkomligt meningslöst att ha politiker som kostar pengar till sådant, säger Marko Huttunen i HD.
Stina Hyltmark (fp) är ordförande i personalutskottet och allt enligt HD:s Mikael Brandt suckar hon åt Huttunens utspel.
Detta är så snurrigt, jag tycker Marko är helt fel på det. Personalutskottets vara eller icke vara är en fråga han får föra i sitt eget parti och sedan får frågan tas upp mellan partierna. Nu försöker han genom utspel i tidningen vinna politiska poäng, det är märkligt.
Marko själv skriver på sin hemsida att det är "min bestämda uppfattning, att personalutskottet i Landskrona bör skrotas och frågorna som är viktiga bör lyftas upp i någon annan instans av mer värde, exempelvis kommunstyrelsens arbetsutskott." Apropå ordförandens mothugg i media skriver Marko följande kommentar:
Angående att jag ska driva frågan i mitt eget parti, så kan jag meddela mina bloggläsare att frågan redan diskuterat på två sammanträden i den moderata kommunfullmäktigegruppen. Jag har känt starkt stöd i frågan, vilket är befogat då det inte är moderat kärnpolitik att ha kostsamma politiker i meningslösa beredande utskott.
Om inte personalutskottet läggs ner kommer han att lämna in en motion till kommunfullmäktige med förslaget. Han är känd för sitt mod och sin envishet så jag kan tänka mig fortsättningen...

Det kan vara bra att se över den kommunala organisationen ibland. Ofta lägger man till nytt utan att ta bort gammalt. Egentligen borde varje mandatperiod och varje tjänstetillsättning användas som startsignal för en översyn. Men det ligger nog en del i det Marko skriver angående Stina Hyltmarks reaktion: "Kanske är det svårt att vara opartisk när det är ens eget arvode som ska bort, vad vet jag." Jag funderar på att skriva en bok som ska heta Feng Shui för kommunala organisationer. Finns det något förlag som nappar på idén; så hör av er.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , ,