Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, september 22, 2007

Göran Persson - härskarteknikern och PR-konsulten

Rubriken Göran Persson lärde ut härskartekniker i DN väcker min nyfikenhet. Göran Persson har börjat sitt nya arbete som PR-konsult. Och tagit sig an uppgiften att föreläsa om härskartekniker inför 700 kvinnor.

Det området måste jag säga att han behärskar till fullo. Sällan har jag träffat någon som varit lika skicklig som Göran Persson på att använda de fem härskartekniker som den norska forskaren Berit Ås satt på pränt. Jag är säker på att det är fler än Maud Olofsson som håller med mig i den bedömningen.

DN skriver att: Persson rev ner applåder när han gav exempel på sätt man kan platta till sin motståndare. Hånle, skuldbelägg, osynliggör.

Undrar om de kvinnor som applåderade Perssons exempel hade en aning om att han lärt sig detta i sitt politiska arbete i Sveriges riksdag och Socialdemokratiska partiet. Hade inte Göran Persson varit så skicklig på att göra ner sina motståndare hade han aldrig blivit varken partiordförande och statsminister. Eller vad tror du Mona?

Det ska bli intressant att läsa memoarerna av de kvinnliga politiker som funnits i hans närhet. Det finns ju en anledning till att Margot Wallström vägrar komme hem från Bryssel. Och jag som känner Göran förstår henne verkligen. Vissa saker utsätter man sig inte för frivilligt. Och Göran är en av dem.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , ,