Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, maj 21, 2007

Carl Bildt och kommentarsfunktioner

Kan inte låta bli att notera det faktum att Carl Bildts blogg gör avtryck. På grund av eller tack vare, välj det som önskas, diskussioner samt anmälan till justitiekanslern rörande olämpliga kommentarer på Carl Bildts blogg har blogger.com helt plötsigt lanserat en ny tjänst!

En tjänst som jag inte ens behövt fråga efter eller betala för. Jag har tidigare haft möjlighet att stänga ute anonyma kommentarer. Förvisso inte så som man skulle önska, men ändå. Nu får jag helt plötsligt möjlighet att ta ställning till varje kommentar på mina blogginlägg före publicering.

Jag kan välja mellan att publicera, moderera eller förvisa till den virtuella papperskorgen. Mot bakgrund av min syn på demokrati och yttrandefrihet är valet oftast tämligen givet. Även om jag i egenskap av moderat ibland fått ganska kusliga kommentarer. Enklast hade varit att stänga av kommentatorsfunktionen helt och hållet; men då anser jag att grundlagens principer inte tillgodoses. Och det är trots allt grunden för demokratin.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,