Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, april 19, 2007

Premiär: Kommunalråd bloggar på kommunens hemsida

Inom ramen för dagens arbete har jag gått igenom några av de skånska kommunernas hemsidor. Vissa saker fastnar i minnet, medan annat omedelbart antingen skrivs ner eller försvinner fullständigt, förvånansvärt fort.

En nyhet som stack ut var Hörbys kommuns hemsida med reklam för en ny hemsida. "På fredag den 20 april kl 14.00 trycker vi på knappen - denna vår gamla hemsida försvinner och den nya dyker upp." Kommunens hemsida får då en helt ny layout och fräscht innehåll. En världsnyhet är kommunalrådets blogg; Lars Ahlkvist kommer som enda kommunalråd i landet att blogga på kommunens hemsida i egenskap av representant för den politiska majoriteten.

Först tänkte jag att det finns ju fler kommunalråd som bloggar, som till exempel Anette Åkesson i Båstad och Tutti Johansson Falk i Landskrona (det finns säkert fler som du kan tipsa mig om ifall du vill), men sedan slog det mig att de har ju privata bloggar på helt andra webbplatser än kommunens.

Det ska bli intressant att följa kommunalrådets blogg på Hörby kommuns nya webbplats. Ett helt nytt sätt att kommunicera med de människor som har ansvar för att kommunalrådet är kommunalråd - eller inte!

Vid en snabb genomläsning av de nya e-tjänsterna på Hörby kommuns hemsida blir jag väldigt imponerad. En kommun som verkar vilja vara i kontakt med väljarna och verkligen vill ha vägar för kommunikation verksamma.Det är nästan så att jag undrar varför? Verkar vådligt...Det finns en intressant statsvetenskaplig aspekt som jag gärna skulle vilja bli inbjuden att studera.

Men jag önskar lycka till och kommer med spänning att följa kommunalrådets blogg. ...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,