Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, september 04, 2006

Sossarnas strategi suger

Vaknade tidigt för att höra kommentarerna i radion från Fredrik Reinfeldts intervjuinsats. Jag var ganska övertygad om att han skulle hyllas och ha en riktig högtidsdag med vind i valrörelsens segel. Men ack nej.

Istället toppas nyheterna av att socialdemokraterna har drabbats av en folkpartistisk hacker och därför kallade till presskonferens mitt i natten, strax efter Reinfeldts telefonväkteri.

Enligt sossarnas partikassör och tillika chef för partiets ledningskansli Tommy Ohlström, har 78 intrång skett under januari-mars i år. Det ska också finnas en stor mängd dataintrång sedan i december 2005, där man inte lyckats spåra datorn. Den nyheten når mig via mejl från Dagens PS.

Sossarna väljer alltså att polisanmäla gamla dataintrång just den söndagskväll som det är Fredrik Reinfeldts tur att få utrymme för vår politik i SVT och SR. Och blixtinkallar till en presskonferns natten till måndagen. Är det svårt att lägga ihop två och två eller? Detsamma hände när Göran Hägglund gjorde en helt lysande insats.

Min analys av fenomenet har flera delar. Först och främst kan jag konstatera att sossarna och Persson är fullständigt desperat. Kan också konstatera att sossarna och Persson inte ser Maud Olofsson som ett hot. Göran Perssons kvinnosyn känner jag väl till och han tror inte att kvinnor kan någonting om politik. Feltänk som straffar sig. Maud är mycket populär hos kvinnor; något som den självgode Patron Persson inte är.

Slutligen: om någon någonstans inom Alliansens väggar vet med sig att de har varit inne på 68:an, sossarnas hemsida eller ens i närheten av Folkets Park så erkänn omedelbart! Så slipper vi lämna allt medieutrymme till sossarna dagen efter Lars Leijonborgs intervju.