Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, augusti 25, 2006

Sossarnas negativa kampanjning

Igår kväll började SVT:s partiledarintervjuer. Först ut var Göran Hägglund. Debutanten visade sig fylla ut Alf Svenssons ledartröja på ett, för många, säkert oväntat sätt. Han trivdes verkligen i situationen, det kunde man inte missta sig på. Han fick framfört sitt budskap och dessutom gick hans trovärdighet fram i rutan. Idag hyllas han i medierna för sin fantastiska insats. Men det var alldeles för bra för sossarna; som genast måste spela ut sitt trumfkort och ta udden av framgången för Göran Hägglund, kristdemokraterna och Allians för Sverige.

För drygt en vecka sedan (sic!) ringde en av kd:s anställda till SSU. Hon presenterade sig som SSU:are och erbjöd sig hjälpa till i valrörelsen. Jag anser förvisso att det är omoraliskt och förkastligt att utge sig för att vara någon annan, men sossarnas sätt att hantera frågan tyder inte på moralisk mognad och respekt för demokratin.

Carl Kangas på 48:an intervjuades i Rapport och han såg mycket allvarligt på att hon försökt få tillträde till partiets högkvarter, eftersom det där finns uppgifter om var och när statsråden kommer att befinna sig. De uppgifterna finns också här under rubriken STATSRÅDENS ENGAGEMANG.

Men socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog hävdar att hennes parti inte kör med orena metoder i den pågående valrörelsen, trots att en av partiets anställda tidigare spred falska rykten om Fredrik Reinfeldt till media via mejl under signaturen Veckans Snackis.
Nej. Vi använder inte sådana här metoder. Vi vill absolut inte importera något slags amerikanska kampanjmetoder i svensk valrörelse, säger Marita Ulvskog till Ekot.
På fackspråk kallas det för negativ kampanjning. Amerikanerna är specialister på sådant, och om jag inte minns fel hämtade sossarna hit kunskapen för länge sedan. Kan man inte vinna ett val på den egna politiken kan man göra det genom att smutskasta sin motståndare.

Negativ kampanjning har en framträdande plats på socialdemokraternas hemsida - Moderaternas politik.

Där återfinns ”men han har ju så fina ögon”-budskapet och där ställs också frågan om vad Fredrik Reinfeldt har gemensamt med Dave the Chameleon?

Dagens Snackis från sossarna på Sveavägen vittnar om hur desperationen sprider sig på 48:an! Och jag förstår det…