Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, augusti 26, 2006

Vi bygger valstugor

Först torgmöte med riksdagskandidater: Alf Svensson (kd), Christer Nylander (fp), Gunnel Wallin (c) och Hans Wallmark (m). Veteranen Alf Svensson var säkert den största publikmagneten. Själv var jag mest intresserad av att höra den enda kvinnan: min vän Gunnel. Mina förväntningar infriades. Hon var den enda som talade om kvinnors trygghet, jämställdhet och hälsa. Gunnel är en skicklig, initiativrik och handlingskraftig kvinna. Hon har arbetat i riksdagen tidigare och är ordförande för Kommittén för Alternativ Medicin. Hon är en riktig medsyster! Lycka till med din krysskampanj, Gunnel!

Därefter blev det lite småprat med kvinnor på torget och lunch med vänner på uteserveringen. Sedan började transporterna av material till valstugorna att anlända till torget. Tur att jag är uppväxt på byggen. Morfar var arkitekt och byggmästare och jag var dagbarn hos honom. Valstugan anlände som en jättestor byggsats! Hem efter hammare, studera ritningen och hitta rätt brädor.

Miljöpartiets valstuga var färdigmonterad och målad. Socialdemokraterna hade professionell hjälp av byggfackets killar. Vi andra var fritidspolitiker med olika yrkesbakgrund och jag var enda kvinnan i arbetslaget. Men tillsammans lyckades vi trots allt få stugan byggd och taket lagt. Visst kändes det att jag burit brädor, bjälkar och hantlangat plankor till ”snickarna” på taket. Mycket spik gick åt. Spetor i fingrarna, kåda i händerna och ett getingstick var belöningen för hårt arbete, förutom den valstuga som jag är stolt över.

Oj vad härligt att få göra något konkret. När jag gör en utredning kan jag arbeta i flera veckor utan att det syns. Det svårt att avgöra när arbetet är färdigt. De klassiska kvinnosysslorna är inget annat än rent Sisyfosarbete. Inte konstigt att sjukskrivningarna bland kvinnor är betydligt vanligare än bland män. Även kvinnor ska ha förutsättningar att leva ett gott liv. Det arbetar jag för!