Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, september 05, 2006

Carl Bildt var gäst idag

Idag har det varit en mycket bra dag i valrörelsen. Väcktes med lokaltidningen som publicerat Alliansens grupp för kvinnors trygghet i Ängelholm program DET HANDLAR OM DEMOKRATI. Detsamma som vi presenterade och delade ut på torget och gågatan i lördags. Se här.

Promenad i stan med mina valmedarbetare Totte & Teddie, för dagen iklädda sina ljusblå rosetter och dito "Jag vill byta statsminister-knappar". Det tar sin lilla tid att flanera. Men ett telefonsamtal senare var jag på Stadsbiblioteket för att lyssna på den skickliga expolitikern Carl Bildt.

Väl där möts jag av min vän Jan Erik Einarsson (m), kommunalråd i Örkelljunga, med en varm kram. Han berättar att han blivit så inspirerad av mitt bloggande att han sedan sist har startat en egen blogg. Jättekul, tycker jag!

Särskilt kul är att Jan Erik använder sig av bloggtekniken för att bemöta lokala socialdemokratiska påhopp, som saknar all relevans. Det är just det som är den största fördelen med att vara nätaktivist - du kan avslöja alla partipolitiska lögner oavsett om medias grindvakter tycker det är bra eller ej!

Carl Bildt jämförde, i sitt anförande, valrörelserna över tid och gjorde en snabb SWOT-analys över läget. Socialdemokraternas styrkor har alltid varit jobben och ett starkt regeringsalternativ. Så är det inte i den pågående valrörelsen där rollerna tycks vara ombytta.

Alliansen står för det starka regeringsalternativet liksom det gamla fackliga kravet att arbete ska löna sig. Vem skulle förresten kunna gå till val på motsatsen?