Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, augusti 22, 2006

Regional valduell

Kvällens höjdpunkt var den regionala valduellen på Stadsbiblioteket. Regionråden Pia Kinhult (m) och Uno Aldegren (s) debatterade Region Skånes ansvarsområden. Givetvis stod sjukvården för merparten av inlägg och frågor, eller kanske snarare bristen på sjukvård.

Även på regional nivå används Göran Perssons koncept: "Det går bra för Sverige". Men nu i förskånskat budskap. Sysselsättningen ökar, inflyttningen likaså och vårdgaranti i sjukvården.

Ja, 10 000 skåningar pendlar dagligen till arbeten i Danmark. Inflyttningen ökar; eftersom danskarna gärna köper billiga hus här och har kvar arbetet i Danmark. De fortsätter att betala skatt i Danmark, medan offentlig service som barnomsorg, sjukvård och skola fås i Skåne. Vårdgarantin är införd men inte genomförd! Det sägs att du ska få vård inom tre månader, men Pia hade fått brev från två patienter som fått väntetid på sex och åtta månader!

Att inte många kände igen sig i Unos "verklighetsbeskrivning" märktes tydligt när det blev publikens tur att ställa frågor. Flera vittnade om hur svårt det är att få vård till sina nära och kära och undrade hur de skulle göra.

Jag passade på att prata om mitt arbete med "Handlingsprogram för kvinnors trygghet" och fråga regionråden om de var beredda att stödja mitt arbete för en våldtäktsklinik i Skåne? De kunde inte svara på det utan skulle ta med sig mina synpunkter och fundera vidare på mitt förslag.

Det var uppenbart att de aldrig ens hade tänkt den tanken tidigare! Hoppas att jag sådde ett frö och att jag får många kryss i valet. Kommer jag in i regionfullmäktige så lovar jag att det kommer att finnas en våldtäktsklinik i Skåne innan mandatperioden är slut!