Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, augusti 18, 2006

Skånsk valupptakt med Fredrik!

I går kväll träffades drygt 750 skånska moderater för valupptakt. Vi kandidater fick ett mejl med inbjudan med tid och plats för avresa till hemlig ort. Regionrådet Pia Kinhult visade nya talanger som trevlig reseledare för sällskapet. Som väntat var medelåldern bland kandidaterna i bussen hög, trots att unga kandidater som Mattias Andersson från Båstad deltog.

Hemlig ort visade sig vara Törringelund utanför Malmö. Välkomstdrink och buffé och mingel med många bekanta. Glada återseenden av "gamla" vänner. Det är fantastiskt hur många trevliga människor jag träffat under mina många år inom politiken. Möten med gamla vänner som Torbjörn Lindqvist (som jag arbetat ihop med och som var den som värvade mig till moderaterna 1998), Henrik Hammar (som jag kört ikapp med några gånger och är den meste bordsherre som jag kan önska och tillika bror till fd biskopen), Tobias Billström (som lärt mig mycket om personvalskampanjer)och nyare vänner som Charlotte Wachtmeister (Svalöv), Agneta Olsson (Örkelljunga) och Tutti Johansson Falk (Landskrona).

Jag fick också tillfälle att återigen prata en stund med Fredrik Reinfeldt; denna gång om strategi. Varje gång vi träffas blir jag lika imponerad av den personliga värmen och hans otroliga karisma. Den enda person jag vet som klarar av de etiska kriterier som krävs för att kunna kalla sig politiker.

Lite snack med journalister, Peter J Olsson och Olle Svenning, killarna från SÄPO och ombudsmän från distriktet.

Fredriks tal var kvällens höjdpunkt! Han signalerar verkligen ledarskap, engagemang och entusiasm till lyssnarna. En kväll med mycket mingel, många moderater och massor av motivation! Precis vad jag behöver för att gå ut och bedriva personvalskampanj!