Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, oktober 01, 2008

Besiktiga bilen eller brösten...

Cancerfonden har gjort en sammanställning över landstingens följer eller inte följer Socialstyrelsens rekommendationer för mammografi för kvinnor mellan 40 och 74 år. Bara åtta av landstingen i underökningen följer rekommendationerna till punkt och pricka. Sämst är landstingen i Västerbotten, Jämtland, Värmland, Örebro och Blekinge samt Region Skåne.
– Tidig upptäckt är av största betydelse för chansen att bli botad. Det här betyder att bostadsorten avgör hur tidigt en kvinnas bröstcancer upptäcks och behandlas, skriver Cancerfondens generalsekreterare Ursula Tengelin i ett pressmeddelande till Ekot.
Och det är här allvaret blir tydligt. Det innebär att likställighetsprincipen inte gäller i Sverige. Och de som utsätts för detta är givetvis kvinnor. Vi kvinnor i den aktuella åldern är uppfostrade till att vara snälla och tysta. Det hade nog varit bra för oss om vi kunde bli lite mindre väluppfostrade och säga ifrån.

Även om det inte alltid märks så har vi ju faktiskt rösträtt. Den ska vi använda för att ändra sådant som vi tycker är fel. Och jag tycker att detta är mer än fel. Näst intill oförskämt! Undrar hur det ser ut med de gynekologiska cellkontrollerna? Är det likadant där?

Hörde för ett tag sedan att det var svårt att få kvinnorna att komma till de här kontrollerna. Det förstår jag mycket väl. Du får en tid utskickad - förmodligen slumpmässigt vald av sjukvårdspersonal. Det står mycket tydligt att väntetiden kan bli lång. Vem har tid och råd att ta ledigt från jobbet för att sitta i väntrummet och läsa tummade veckotidningar från 2003?

Och skulle det vara så att du redan har tillbringat så mycket tid och pengar i sjukvården att du fått frikort - så gäller inte detta i just de här fallen.

Skärpning! Det är faktiskt människor och inte maskiner som ska kontrolleras i förebyggande syfte. Inte konstigt att man känner sig som en gammal bil som förväntas besöka Svensk bilprovning med risk för att få ett antal anmärkningar i protokollet.

Det kan väl inte vara så att det görs en samhälleligt beräknad värdeminskning i landstingen på kvinnor över 40 år, ungefär som försäkringsbolagen gör på ditt bohag???

När jag sa att jag hade två saker som varit till hjälp i min karriär, menade jag min hjärna och min ödmjukhet!

Madonna på en presskonferens

Bilden: Rosa behå av konstnär Ebba Kristina Wingårdh (tyvärr blev den stulen förra hösten).

Etiketter: , , ,