Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, april 01, 2008

Hela kommunens bästa, eller?

Igår kväll var det kommunfullmäktiges sammanträde som gällde. Allmänhetens frågestund gav några intressanta inblickar i medborgarnas tankebanor och ger en hint om att det ibland saknas enkelt sunt bondförnuft i politiken. I andra fall är det alldeles tillräckligt med vansinniga detaljerade förslag i politiken även i vanliga fall.

Lokalpressens Anders Davidsson valde dock att ta upp två helt andra frågor som gav en intressant rubrik: Ja till lyxhus och mer hästpengar och debatt i kommunfullmäktige.

I ärendet angående ny detaljplan för Lasarettet 1 anser jag inte att rubriken är rättvisande. Det handlar inte om lyxlägenheter utan om bostadsrätter, som genom sin lokalisering och kvalitet samt utsökta arkitektur och genomtänkta planering i kombination med marknadens efterfrågan kommer att kosta ganska mycket pengar.

Som jag ser det har vi politiker ett uppdrag att se till hela kommunens bästa och inte bara några enstaka villaägare. Med den bostadsbrist som finns i Ängelholm samtidigt som vi är i behov av arbetskraft vore det som jag ser det oansvarigt att inte godkänna detaljplanen.

Eftersom jag sitter med i byggnadsnämnden vet jag hur mycket tid och energi som personalen på Stadsarkitektkontoret, Möllers Arkitekter och Melin Förvaltning lagt ner för att försöka få fram ett så bra förslag som möjligt för alla parter. Jag är fullständigt försäkrad om att alla kommer att bli nöjda över resultatet när projekt Rönneå hus i park står klart.

Jag förstår att vänsterpartiets Eva Wahlgren ser problemet som "de små villaägarnas kamp" mot "den stora elaka kapitalisten Melin", men som förtroendevald har jag också ställt mig den motsatta moraliska frågan: Är det rätt att tre-fyra personer ska kunna hindra kommunens utveckling?

Beträffande Ridcentret är det bara att konstatera att hela ärendet från allra första början bara är ytterligare ett bevis på hur kommunens exploatering kännetecknas av klantighet, som politiker sedan gör sitt bästa för att skyla över. Och jag instämmer i journalistens fråga om: vilka som egentligen drar nytta av kommunens bidrag på drygt 17 miljoner.

Även om jag skriver detta den 1 april så garanterar jag att det inte är ett aprilskämt. Fast det ska villigt erkännas att jag först trodde att nyheten om att den svenska och danska posten ska gå ihop var ett sådant!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , ,