Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, januari 11, 2008

Stulna manus, upphovsrätt och fildelning

Häromdagen blev Helsingborgs egen deckardrottning Bodil Mårtensson bestulen på sin dator. Och därmed på manuset till en nästan färdig roman som fanns i datorn. Bodil Mårtensson skulle gärna byta innehållet i datorn mot den laddare som tjuven glömde. Idag berättar Expressen om en annan datorstöld. Det är författaren Ola Lauritzson som har blivit bestulen på sin dator och sin opublicerade roman. Han vädjar till tjuven att lämna tillbaka manuset på 230 sidor:
Behåll datorn, ge mig bara innehållet.
Varför berättar jag nu detta? Jo, först kan jag ju se kopplingen till debatten om fildelning och upphovsrätt som fortsätter här idag.

27 svenska kreatörer skriver: Var är svenska ledande politiker när deras kollegor i andra länder försvarar författares, manusskribenters, skådespelares, animatörers och musikers rätt att få betalt för sitt jobb? Men ingen politiker har väl påstått annat än att de ska få betalt för sitt arbete!

Jag noterar dock sorgfälligt att ingen konstnär har skrivit under artikeln. Det beror på att de redan idag säljer sitt verk i sin helhet en gång för alla och har upphovsrätten kvar genom sin signatur på verket. Det kan gälla alla andra konstformer också anser jag.

Och sedan har jag själv råkat ut för samma sak. Jag är förvisso inte författare, men blev bestulen på min gamla Mac där hela underlaget och referenser till min magisteruppsats fanns. Den är fortfarande inte färdig för jag har aldrig orkat börja om. Eftersom jag är grundlig hade jag letat mig bakåt till ända till Artistoteles och Platon.

Det enda jag kunde glädja mig åt var att ämnet för min magisteruppsats var Politisk etik och att alla handlingar samt disketter (som också stals) var märkta med Etik & Moral!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , ,