Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, september 29, 2007

Från bokmässan om att sälja sina ideal

Bokmässan i Göteborg tycks förvandlas till mer mässa än bok. Det har jag ingenting emot, tvärtom, i detta fallet när Desmond Tutu och Gunilla Carlsson tar tillfället i akt för att stödja Burmas befolknings kamp för demokrati.

Heidi Avellan, chefredaktör på Sydsvenska Dagbladet är också på plats och skriver i dag under rubriken Mellan ord, siffror och fejder en mycket intressant betraktelse från fenomenet bokmässan i Göteborg.

Jag kan inte låta bli att citera henne, eftersom hon så exakt ger uttryck för min ståndpunkt i sin slutsats:
Det gäller att kränga böcker. Och alla kan ju inte sälja med hjälp av en så massiv medieuppmärksamhet som förre statsministern Göran Persson (s) får just nu, lagom till lanseringen av sina memoarer. Han har sålt sina s-ideal för pengar – och kan skratta hela vägen till banken.
Jag ser fram emot att lyssna på Heidi Avellan i Godmorgon, Världens panel imorgonbitti!

för övrigt anser jag att buddistmunkars sånger bör höras och militärjuntans styre i Burma förgöras...

Etiketter: , ,