Får man inte gilla rosa glass om man är tjej?
Återigen har GB retat upp politiskt korrekta organisationer genom lanseringen av vårens glassnyheter. Förra gången utpekades reklamen för glassen Nogger Black som rasistisk av Centrum mot rasism.
Denna gången är det Sveriges Konsumenter som "rasar" mot GB:s nya rosa stjärnformade glass - Girlie - med glittersmink i pinnen. Den utpekas för att vara en produkt som som stärker könsrollerna. Konsumentrådet tar upp fenomenet under rubriken Veckans väckarklocka på sin hemsida!
Att det betraktas som en stor nyhet visar det faktum att både Ekot, P1 Morgon och Ring P1 diskuterade frågan. Dessutom skriver DN och SvD refererande artiklar medan Aftonbladet är mer konfrontativ i sin kommunikation. Att nyheten är så intressant beror på att Sveriges konsumenter antar ett uppifrånperspektiv. Ett märkligt förhållningssätt för en organisation som förutsätts se till dem som befinner sig längst ner i konsumtionskedjan.
Det förefaller som att Sveriges konsumenter har en misstro mot företaget och deras produkter. Det är väl i och för sig inte särskilt förvånande, men genom sitt agerande visar organisationen en misstro mot konsumenternas förmåga.
Och allt annat lika: Vad är det för fel om en liten tjej vill ha en rosa glass med glitter? Och vem är du som i så fall säger till henne att hon inte kan få en Girlie i sommar? Och varför får pojkar köpa Ahlgrens bilar och röda och svarta lakritsbåtar?
Själv har jag en rosa blogg för att jag gillar färgen och för vad den symboliserar, men för dig som inte gillar rosa glass och vill ha ett oberoende alternativ rekommenderar jag Engelholms glass.
Denna gången är det Sveriges Konsumenter som "rasar" mot GB:s nya rosa stjärnformade glass - Girlie - med glittersmink i pinnen. Den utpekas för att vara en produkt som som stärker könsrollerna. Konsumentrådet tar upp fenomenet under rubriken Veckans väckarklocka på sin hemsida!
Att det betraktas som en stor nyhet visar det faktum att både Ekot, P1 Morgon och Ring P1 diskuterade frågan. Dessutom skriver DN och SvD refererande artiklar medan Aftonbladet är mer konfrontativ i sin kommunikation. Att nyheten är så intressant beror på att Sveriges konsumenter antar ett uppifrånperspektiv. Ett märkligt förhållningssätt för en organisation som förutsätts se till dem som befinner sig längst ner i konsumtionskedjan.
Jag ifrågasätter att det finns en efterfrågan, säger generalsekreteraren vid Sveriges Konsumenter Jan Bertoft.Detta är knappast varken hans eller organisationens problem. Det sköter marknaden. Om det finns en efterfrågan som kommer Girlie finnas kvar till försäljning; om det inte finns en efterfrågan så kommer tillverkningen att läggas ner.
Det förefaller som att Sveriges konsumenter har en misstro mot företaget och deras produkter. Det är väl i och för sig inte särskilt förvånande, men genom sitt agerande visar organisationen en misstro mot konsumenternas förmåga.
Och allt annat lika: Vad är det för fel om en liten tjej vill ha en rosa glass med glitter? Och vem är du som i så fall säger till henne att hon inte kan få en Girlie i sommar? Och varför får pojkar köpa Ahlgrens bilar och röda och svarta lakritsbåtar?
Själv har jag en rosa blogg för att jag gillar färgen och för vad den symboliserar, men för dig som inte gillar rosa glass och vill ha ett oberoende alternativ rekommenderar jag Engelholms glass.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home