Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, mars 28, 2007

Fd SSU-ordföranden Anna Sjödin slutliga skuld

Igår rapporterade Ekot om Högsta domstolens besked att inte bevilja före detta SSU-ordföranden Anna Sjödin prövningstillstånd. Det innebär att Stockholms tingsrätts och hovrättens dom för förolämpning, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och egenmäktigt förfarande vunnit laga kraft.

Anna Sjödin säger i HD/NST att hon hade fullt förtroende för rättsväsendet ända tills hon mötte det. För min del har förtroendet för rättsväsendet ökat i och med detta besked. Det känns skönt att veta att rättsväsendet behandlar människor lika och inte går på argument som att "jag känner justitieministern och han kommer att få höra detta".

För dig som inte kommer ihåg hela historien om Anna Sjödins festande för drygt ett år sedan, för dig som bara vill se historien i en snabb återblick eller för dig som bara vill följa mina tankar under hand har jag gjort en sammanställning av mina blogginlägg:

Vid Molins fontän och på Crazy Horse den 2 februari 2006

Lilla vackra Anna den 30 mars 2006

Lilla helgonet med glorian på glid den 7 april 2006

Fängelse för främlingsfientlig SSU-ordförande? den 28 september 2006

SSU, Sjödin och skötsamhetskulturen den 17 oktober 2006

1 Comments:

  • At torsdag, 29 mars, 2007, Blogger Thomas Hartman said…

    Alltid trist när människor inte tänker själv. Jag var med den där kvällen och vet vad hon varit med om. Din bild som du troligen köpt rakt från media stämmer inte.

    I domstolen gick rätten rakt av på vaktens berättelse när ord stod mot ord. Detta trots oberoende vittnen och Annas alla skador.

    Rätt roande att se din analys av detta. Du tycks fullständigt sakna insikt om problemet med dörrvakter, krogpersonal som pratar ihop sig etc. Istället vältrar du gladeligen över skulden på Anna.

    mvh

    Thomas Hartman

    Vill du veta mer om varför Anna är oskyldigt dömd kan du läsa här: www.upprattelse.nu.

    Mina synpunkter på domen finns här: www.thartman.wordpress.com.

     

Skicka en kommentar

<< Home