Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, mars 25, 2007

Projicerande Persson vs Mysiga Mona

I går kväll gästade Mona Sahlin teveprogrammet Stina! Självklart kom Göran Perssons recension av Mona Sahlin i dokumentären "Ordförande Persson" upp. Jag förstår att hon är jättetrött på att få frågor om en föredetting som Patron Persson när hon har fullt upp med att fundera ut hur hon ska frottera sig med Fredrik Reinfeldt framöver. Men det går knappt att komma ifrån. Hennes svar beskrivs i Aftonbladet under rubriken Mona slår tillbaka; ”Fascinerande att Göran tog in mig i regeringen trots att jag inte kan tänka”

Mona använde humorn som vapen och lovade att hon inte kommer att ställa upp hundra timmar i en dokumentär som ska sändas om tio år! Och sedan berättar hon den interna historien om Göran Persson:
Innebörden i ett meningsutbyte för oss i regeringen var att man gick in till honom med en åsikt och kom ut med hans.
Jag kan bekräfta att den historien var känd långt utanför regeringen. Den berättades flitigt på den socialdemokratiska sidan av landstingskansliet i Lund. Undrar om det inte var Annika Persson (numera Barthine)som berättade den först!

På tal om det så var en av de manliga kollegerna en självutnämnd skämtare med en ständigt återkommande kommentar, som jag var fruktansvärt trött på att höra i alla sammanhang, men som verkligen beskriver debaclet mellan Göran Persson och Mona Sahlin: Med sådana vänner behöver man inga fiender.

Projicerande Persson har problem, nu när Myglar-Mona förvandlades till Mys-Mona hos Stina! Det kommer att bli en väldigt spännande valrörelse, den saken är klar. Socialdemokraterna kommer att jobba hårt för att få folk att glömma Göran Persson och alliansen för att han blir ihågkommen. Persson själv är fortfarande inte medveten om att han genom att uttala sig negativt om andra, lyfter dem och sänker sig själv.

Och så fick jag svar på den frågan jag ställde här på bloggen för ett tag sedan. Mona har också slutat röka sedan vi träffades sist.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!