Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, februari 27, 2007

Ansvarsutredning och region

Redan igår skrev DN om Ansvarsutredningens slutsatser; som kommer att presenteras imorgon. Det, som ses som kontroversiellt är att dagens 21 län slås ihop till mellan sex och nio regioner. Landstingen kommer att ersättas av regionparlament, som förutom sjukvården övertar ansvaret för den regional utvecklingen.

Det som förvånar mig mest är att man kallar det för regionparlament. Jag kommer så väl ihåg när inrikesminister Jörgen Andersson 1997 gästade Skånes grädda av socialdemokrater 1997 inför bildandet av Region Skåne. Han läxade upp hela församlingen; och han var verkligen tydlig. Vi fick absolut inte använda begreppet Skåneparlament! Vi skulle inte tro att vi på något sätt skulle bli självständiga i förhållande till staten. Parlamentet finns i Stockholm; i Skåne bara ett landsting.
- Inbilla er aldrig något annat!
I kvällens Agenda medverkade regionrådet i Skåne, Pia Kinhult (m) från Ängelholm. Som vanligt hade hon en insikt som jag sällan möter hos politiker. Pia menade nämligen på att människorna redan bor i regioner och att det är staten och myndigheterna som inte hänger med i utvecklingen. Det är inte många år sedan jag retade mig på att behöva köpa dubbla månadskort för att resa mellan norra och södra Skåne; något som inte behövs längre. Men jag vill kunna använda samma månadskort oavsett om jag åker från Köpenhamn till Ängelholm via Helsingör eller Malmö. Inte tänker jag heller på att jag åker utomlands när jag åker till Helsingör. Resan tar mindre tid än den till Malmö. Det är lite i det perspektivet vi måste se vad som är en region och en beskattningsbar statligt indelad administrativ yta.

Pia, du har helt rätt i din slutsats angående Ansvarsutredningen: "Geografi, gränser och detaljer ska vi inte diskutera. Det viktiga är att formulera uppdraget, mandatet och kvaliteten." Du har tagit på dig ditt!

Hoppas det är bra med dig och vovven, Pia! Vi ses i Örebro!