Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, oktober 13, 2006

Bra mat-avgift på mikrovågsugnen

Fetma är vår tids gigantiskt galopperande folkhälsoproblem, som riskerar att förstöra möjligheten för barn att växa upp till lyckliga och ansvarsfulla vuxna. Det beror till största delen på kostvanor, vilket bland annat livsmedelsverkets rapport Riksmaten - barn 2003 verifierar.

Vissa anser att svensk matkultur förflackas av amerikansk snabbmat. Jag har därför tänkt till och funnit en fantastiskt bra lösning på problemet. Den nya regeringen ska stifta en ny lag; Lagen om Bra mat-avgift.Enligt den lagen ska alla som har en mikrovågsugn betala en Bra mat-avgift. Det är ju uppenbart att mikrovågsugnen snart bara används till att värma pizza, paj och piroger.

Avgiften ska gå till att skapa svensk snabbmat som är nyttig. Folkhälsoinstitutet, Socialstyrelsen och Livsmedelsverket listar Bra mat. Sedan märker man Bra mat med koderna BM 1 och BM 2, det senare är större förpackningar avsedda för kollektiv.

Då vet folket att det är bra mat, även om de inte vet vem som tillverkat eller levererat produkterna. De behöver heller inte bry sig om innehållsförteckning eller göra en egen värdering av produkten. Den är per definition Bra mat. Det kallar jag service till folket!

Fråga: Men, jag värmer bara mat med mättade fetter och mycket salt och socker i min mikrovågsugn. Jag gillar inte grönsaker, frukt och fibrer ens i snabbförpackningar om tre minuter. Då behöver jag väl inte betala Bra mat-avgiften? Och hur gör jag om jag värmer min snabbmat i den vanliga ugnen eller i en kastrull på spisen? Och hur blir det när chefen bjuder på restaurant? Får jag avdrag på Bra mat-avgiften för de dagarna?

Svar: Jo, det ska du. Du har en mikrovågsugn och då har du teoretiskt möjlighet att värma produkter i kategorierna BM 1 och BM 2. Tänk om någon kommer hem till dig och värmer nyttig mat? Hur ska du kunna veta det? Då begår du ju ett lagbrott. Vi vill ju inte att du ska behöva råka ut för det. Det kan vara svårt att kontrollera vad som värms i din ugn. Därför kommer vi på Mattjänst hem till dig och vi ser enbart till om du äger, lånat, eller på något annat sätt tillskansat dig en mikrovågsugn som finns på där. Vi utgår också från att om du har en mikrovågsugn så använder du den. Det finns inga omständigheter som kan ge nedsättning av avgiften.

Förresten vet du väl att du har en egen Bra mat-ombudsman. Om du har åsikter om produkterna i BM 1 och BM 2 eller om företagen som står bakom, så ska du kontakta Bra Mat-ombudsmannen Gunnar Ågren. Han har en fri och personlig roll som kundernas representant inom Bra mat. Han tar emot dina synpunkter och för fram och driver folkets frågor vidare till företaget.