Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, oktober 09, 2006

Min vän Osama ny i riksdagen

Idag skriver NST/HD om de nya borgerliga ledamöterna som kommer in i riksdagen som ersättare för olika ministrar. Tidningen noterar särskilt att flera av den nya riksdagsledamöterna har utländsk bakgrund.

Men i nya moderaterna är det inte ytliga ting, som kön eller etnisk bakgrund som räknas, utan kunskap och förmåga att klara uppdraget! Jag finner att en av mina närmaste politiska vänner, Osama Ali Maher, ersätter Tobias Billström i riksdagen. Fantastiskt.

Osama var, tillsammans med mig, en av de som kvalificerade sig till Malmömoderaternas Traineeutbildning som leddes av företagskonsulten Leif Mazetti-Nissen. Det var en utbildning som varvade internat och hemarbete under en lång tid och vi lärde känna varandra väl under tiden. Det var oerhört lärorikt och fantastiskt roligt. Vid valupptakten på Törringelund träffade jag en annan av deltagarna, Peter Österlin. Han berättade att vi bara var några få kvar som aktiva i politiken. Till er båda säger jag bara: Gyllne morgon, gyllne morgon!

Åter till Osama som lärde mig väldigt mycket, bland annat om svensk flykting- och invandringspolitik. Som egyptier och civilingenjör från Limhamn och svensk flickvän (kanske numera hustru?) samt doktorand vid Lunds universitet hade han svårt att passa in i det system som utvecklats i socialdemokraternas Sverige. Nu kan du jobba mot den fördomen som du själv möttes av!

Grattis till ditt riksdagsuppdrag Osama! Du kommer att bidra positivt till bistånds- och utrikesfrågor och förändra schablonbilden av invandrare hos medborgarna. Lycka till!