Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, april 28, 2006

Transittågen går igen!

Nu rullar transittågen genom Sverige igen, igen! Ett fenomen som jag tagit upp tidigare, med inlägg som Danmarks sak är vår, Sverigedemokraternas nättidning, Det hade jag ingen aaaning om, Ett hugg i ryggen och Sverige behöver en ny konstitution.

Finns det någon fegare regering i västvärlden än den svenska? Jag tycker inte det. Nu har Göran Persson gett ÖB order att fem minuter i tolv dra sig ur den fredsbevarande övningen i Italien, med motiveringen att Israel deltar. Signalen är tydlig.

Nyss stängde den svenska regeringen en hemsida som visade Muhammedkarikatyrerna. Och snart gästar företrädare för den palestinska terrororganisationen Hamas Malmö och Sverige.

Sveriges muslimska förbund har skrivit till de politiska partierna och kräver särlagstiftning för muslimer. Med den flatheten som finns förvånar det mig inte om sossarna slänger in ett sådant vallöfte i sista stund. Det fungerade ju bra för partiet när de i valrörelsen 1998 hängde påsar med nybakade franskbrödsbullar och Socialdemokraternas valsedel på lägenhetsdörrarna i Rosengård. När vallokalen öppnade och jag skulle dela ut valsedlar ville de flesta ha en från Social.

Jag förstår mycket väl Israels reaktion. Ibland är det inte vad som sägs, utan vem och framför allt varför, som är det viktiga. Det är då budskapet kan tolkas och bedömas av mottagaren. Det framstår sammantaget tämligen uppenbart vad den socialdemokratiska regeringen sänder. Ett transittåg! Inte för nazister utan för muslimer.

Det är högt på tiden att ersätta eftergivenhetens politik med etik, så att jag slipper skämmas. Det är inte långt till Danmark och Europa för oss i Skåne. Är det inte dags att stå upp istället för att huka, Göran "Om detta må ni berätta…" Persson?