Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, februari 10, 2006

Det hade jag ingen aaaning om…

Har nyss lyssnat på Leila Freivalds i Studio Ett, där hon fick frågor om stängningen av Sverigedemokraternas nättidning SD-kuriren. Hon försäkrar att inga påtryckningar har förekommit. Det är en enskild tjänsteman på UD (läs: hennes närmaste politiska rådgivare Stefan Amér) som helt på egen hand tagit kontakt med företagsledningen på Internetföretaget Levonline där Sd:s nättidning har sin hemsida. ”UD pratade med Torkel (Nyberg, VD vid Levonline: min anm.) och SÄPO pratade med mig”, säger Anna Larsson, vice VD på Levonline i direktsändning på Ekot, alltmedan hennes små barn leker och pratar i bakgrunden. ”Det vet jag inget närmare om”, säger utrikesminister Laila Freivalds. ”Jag vet inte vad alla tjänstemän gör.” Grundlagen förbjuder att den svenska regeringen lägger sig i vad svenska tidningar skriver så det är klart att hon inte vill att någon ska tro att regeringen lagt sig i. Men jag är garanterat inte ensam om att lägga ihop två och två. Den enda som tror på den undanmanövern är väl i så fall Leila Freivalds själv. Blir inte Leila Freivalds anmäld till Konstitutionsutskottet nu igen så skulle jag bli mycket förvånad. Beteendet är, om inte att betrakta som ministerstyre, så i alla fall hårfint nära. Göran Persson kommer antagligen att ta tillfället i akt och bli av med utrikesministern, någon behöver ju bära hundhuvudet för regeringens totala misslyckande med uppdraget att hantera Tsunami-katastrofen. Det brukar kallas för att slå två flugor i en smäll!