Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, december 12, 2005

Moderaterna låter taktik gå före etik!

Trots Katastrofkommissionens svidande kritik mot den sittande regeringen ökar väljarstödet för socialdemokraterna med 4 procentenheter medan moderaterna tappar 3. Hur kunde det bli så här? Ja, det är inte svårt att räkna ut - m har fortfarande inte gjort läxan. Jag gick tillbaka till en krönika som jag skrev på uppdrag av Hans Wallmark för Nordvästra Skånes Tidningar inför valet av ny partiledare för moderaterna 1999, ni vet när det stod mellan Bo Lundgren och Chris Heister. Min krönika hade titeln ” Hjärta och hjärna inom m” och min betraktelse inför valet av partiledare grundades på den valanalys som partiet gjorde efter valet 1998. Slutsatsen i den var: ”Hemläxan inför partiet inför valet år 2002 är att fortsätta tänka klart, men också synliggöra att den klara tanken har stöd i ett varmt hjärta.” I slutet på min krönika skrev jag den 2 september 1999 följande: "Genom att välja Bo Lundgren till partiledare sätts visserligen en bild av moderaterna. Frågan är om det är den rätta? Den bild man vill kommunicera till väljarna? Bilden av ett parti med en stark social profil som lockar kvinnliga väljare?" Jag kan bara konstatera att man fortfarande inte lärt sig läxan i partitoppen! Resultatet av en misstroendeomröstning var inte det primära, utan det faktum att man faktiskt utkräver ansvar. Om det nu skulle vara så att miljöpartiet och vänstern lägger ner sina röster så får ju den flatheten stå för dem, eller hur? Moderaterna kommer aldrig att vinna kvinnliga väljares sympati och röster så länge man envisas med att kommunicera budskapet: Vi moderater låter taktik gå före etik!