Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, januari 30, 2006

4 dagar kvar

Nu är det bara fyra dagar kvar tills HD, NST och Landskronaposten byter till ett mindre format. Härligt! Jag är fruktansvärt trött på den uppmärksamhet som journalisterna själva ger formen. Det är väl ändå innehållet som räknas? Även om det blir härligt att få en hanterbar produkt på frukostbrickan. Mot bakgrund av att man nu har stora annonskampanjer ute på stan med bild på en dinosaur och texten "Lite utveckling är aldrig fel." ; så hoppas jag innerligt att det inte syftar på att innehållet på ledarsidan ska bli ännu lättare! Jag skulle vilja se lite tyngre artilleri där, något oväntat eller rent av riktigt vasst. Sedan Hans Wallmark slutade som politisk redaktör på NST har det varit tämligen slätstruket och lättviktigt, vilket särskilt märkts om man lyssnar på recensionerna i tidningskrönikan. Under bilden av urtidsödlan finns texten "En dagstidning måste hålla sig i takt med tiden." Då kan man ju bara konstatera att det var högt på tiden. Nu har vi gått igenom ett antal dagars nedräkning och ett lika stort antal chefer har diskuterat och debatterat formatet. Hoppas verkligen att förändringen verkligen blir av den 3 februari så att inte förändringsvåndan på redaktionen blir för stor. Jag köper ju inte en morgontidning för att få diverse bilder - förvisso god konst - utan för att jag vill läsa om nyheter. Vill jag se konst så finns det gott om gallerier att besöka. Funderar mycket på hur det blir med de kvinnliga cheferna som utsatts för de manliga härskarteknikerna? Det tycker jag man borde skriva om! Kanske skulle det rent av gå att önska sig en ledarskribent som är kvinna? Då skulle det kanske skrivas något som sticker ut och inte är mainstream...