Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, december 04, 2008

Debattartikel i Kvällsposten idag!

DEBATT: Mat är kultur - inte politik

68-vänsterns ideologi om att allt är politik är tyvärr fortfarande en djupt rotad värdering i Sverige. Det märks inte minst i samband med den reklamkampanj om könshårets frisyrmode som RFSU just nu bedriver. Det kan förvisso ifrågasättas om det är ett område som bör ha politisk prioritet i fördelning av statliga medel, men det är inget som bekymrar mig nämnvärt.

Det som däremot bekymrar mig är tendensen att politisera maten och vårt förhållande till den. Jag förstår att kostens betydelse för folkhälsan kan vara anledning till att myndigheter och politiker intresserar sig för våra matvanor, men därifrån till att Sveriges Radio anser det vara deras uppgift att frånta lyssnarna Meny, det enda matprogrammet i P1, är steget alltför långt.

Programledaren och producenten Sven Ekberg och hans medarbetare i Kalmar har förmåga att varje vecka göra ett fantastiskt inspirerande kultur- och nöjesprogram. De skildrar mat och dryck i en kulturell kontext, samtidigt som det är oerhört inspirerande, roande och lärorikt. De sprider budskapet att mat och matlagning är glädje, kärlek och sinnlighet - en skapande och konstnärlig verksamhet.

Jag har onekligen fått arbeta hårt med att få fram fakta om ryktet. Det är uppenbarligen så att man från Sveriges Radios sida inte vill att beslutet ska komma till lyssnarnas kännedom. Först efter att jag varit i kontakt med köksmästaren på Karin Franssons Hotell Borgholm och Sven Ekberg, lyckades jag få ett svar från Sveriges Radios Lyssnarservice genom P1:s kanalansvarige Cecilia Bodström. Hon anser att min oro för att Meny ska läggas ner är obefogad. Det kommer i stället att sändas en serie om ekologisk mat. "Klimat, ekologi och miljö engagerar alltfler... Hur ska vi kunna laga moraliskt försvarbar mat utan att det blir för dyrt?"

Men för mig är mat är kultur; inte politik! Mat är kärlek och sinnlighet. Mat är en njutning för alla våra sinnen: smak, syn, lukt, känsel och hörsel. Den känslan varken kan eller bör förvandlas till ett rationellt politiskt budskap. Låt oss behålla matglädjen med Meny och slippa förnumstiga politiskt korrekta pekpinnar från Public Service!

Christina Linnea Örtendahl, m Menys vänner

Stort tack till redaktör Peter J Olsson på Kvällsposten! Jag har nu även startat bloggen Menys vänner! Det är många detaljer kvar, men nu är den i alla fall uppe. Besök den gärna.

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home