Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, april 02, 2008

Ta ifrån Forum för levande historia myndighetsmandatet omedelbart!

253 så kallade akademiska forskare, några av dem mina egna lärare, fördömer på DN Debatt idag att den statliga myndigheten Forum för levande historia har fått regeringens uppdrag att upplysa gymnasieelever i Sverige om kommunistregimernas brott mot mänskliga rättigheter.

Jag håller i princip med undertecknarna i sak, men vill gärna påpeka några för mig viktiga synpunkter. För det första kan jag bara konstatera att de så kallade akademiska forskarna med några undantag öppet positionerar sig som vänster.

För det andra att jag inte kan påminna mig att de skrev någon debattartikel när Göran Persson (läs: hans regering) tog beslutet om att bygga upp en myndighet med huvudsaklig uppgift att sprida kunskap kring politisk ideologi. Fast då gällde det ju inte kommunismens brott utan nazismens. Vilken jag för övrigt, som statsvetare, hävdar också ska kategoriseras som en vänsterideologi. Därför instämmer jag helt och hållet i slutsatsen att:
Det är i diktaturer, inte i demokratier, som historieskrivningen ställs i statens tjänst.
I övrigt är jag fortfarande, oavsett vilket, helt övertygad om att det inte är en myndighetsuppgift att sprida propagande, oavsett ideologi eller syfte, samt att myndigheten måste läggas ner. Ju fortare desto bättre.

För mig känns det obehagligt att den borgerliga regeringen låter den praktiska nyttan gå före den politiska etiken och sänker sig till samma syftesetik som har varit, är och alltid kommer att vara socialdemokraternas ledstjärna.

Syftet att skipa rättvisa och sprida kommunismens brott är säkert gott. Men jag skäms. Jag hade förväntat mig en något högre nivå på den politiska etiken än så här av en borgerlig regering. Nu bevisas återigen tesen att Sverige bara är en politisk ankdamm.

Lägg ner Forum för levande historia! Ju förr desto bättre!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,