Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, februari 16, 2008

Kravallerna i Köpenhamn

Ungdomskravallerna i Köpenhamn har gått på tok för långt. Och när jag dessutom ser hur föräldrar skyddar sina barn och försvarar deras handlingar genom att lägga ansvaret på polisen blir jag bara arg.

En pappa ansåg att det var polisens fel eftersom de infört visiteringszoner, där de har rätt att visitera personer. De infördes efter ett stort antal knivöverfall. Ungdomarna upplever det som kränkande att bli visiterade, till och med i de fall de faktiskt burit kniv!

Som vanligt är det "byens fel" att barn och ungdomar bränner bilar och skolor. De stackars barnen har ju ingenstans att vara. Den som tycker det har nog missuppfattat saken. Det är inte något oskyldigt pojkstreck eller hyss de sysslar med. Titta på fotografen Michael Bothagers bildspel från Berlingske Tidene om 10 Brændte biler på Hjulmagerstien 10-16, København S. Och det är bara 10 av 28 brända bilar.

Desto bättre känns det då när jag läser artikeln "Föräldrarna har huvudansvaret" i DN. Justitieminister Lene Espersen uppmanade föräldra att engagera sig. Hon menar att samhället ska ha nolltolerans mot våld, men att föräldrarna misslyckats i sin uppgift.
Jag är djupt skadad över att det också handlar om så unga barn som 10- till 12-åringar. Jag frågar mig var föräldrarna är. De ska veta att de sitter med huvudansvaret och det bör finnas förpliktelser man som förälder inte kan avsäga sig - att hålla sina barn från kriminalitet.
Det är ord och inga visor. Kraven från Köpenhamnarna om att sätta in militär med vattenkanoner som hjälp till polisen säger väl en hel del om vad medborgarna som utsätts för barnens "hyss" tycker.

Etiketter: , , , , , ,