Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, oktober 15, 2007

Är homestaging en onödig bransch?

Hörde på Ekot att en riksdagsledamot kritiserar avdragsrätten för homestaging. Ja, det var väl inte märkligt i sig, men när jag hör vem det är och varför så undrar jag verkligen om somliga vet vad de gör.

Men riksdagsledamoten Rolf Gunnarsson säger i en motion att avdragsrätten borde tas bort, eftersom den är orimlig och bara gynnar vissa grupper.
Jag tror inte att Ada Persson 83 gör någon stajling och försöker dra av för det när hon säljer sin bostadsrätt, det är nog miljonförsäljningar som det handlar om, säger Rolf Gunnarsson till Ekot.
Visst låter det som om en sosse varit framme och plitat och tyckt till?

Och jag kan förvisso hålla med om att när man tjänar pengar ska man betala skatt, och att det är en onödig sak för staten att subventionera homestaging.

Men då glömmer man en sak: och det är att homestaging utvecklats enormt under de senaste åren. Det är numera en miljonindustri och en av de branscher som växer snabbast. Det är många nya företag som startats tack vare denna möjlighet. En sökning på Google gav 106 000 träffar på svenska sidor, och det säger väl något om hur stort det är.

Det säger inte den moderata riksdagsledamoten Rolf Gunnarsson! Men har väl inte googlat moderat riksdagsledamot heller. Den sökningen ger 128 000 träffar på svenska sidor. Något mer än homestaging alltså!

för övrigt anser jag att buddistmunkars sånger bör höras och militärjuntans styre i Burma förgöras...

Etiketter: , , , , ,