Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, oktober 09, 2007

En spökskrivares bekännelser

Aftonbladet skriver indignerat under rubriken Maud Olofsson lurade läsarna.

Enligt Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se är det anmärkningsvärt att Maud Olofsson lät sin pressekreterare chatta med tidningens läsare. Han anser att Maud Olofsson "lurade" läsarna.

Vid tangentbordet satt istället näringsministerns pressekreterare Lisa Wärn. Den tiden är för länge sedan förbi när politikerna själva hade möjlighet att leva upp till alla förväntningar personligen i tid och rum. Inte ens Joe Labero skulle klara av det tricket. Och därför kan jag inte förstå upprördheten.

Jag har själv jobbat som politisk sekreterare och spökskrivare. Alla i branschen vet att det är så det fungerar. Och som professionell sekreterare vet jag exakt vad "min" politiker skulle svara på en fråga. Det är ju det som är jobbet så att säga.

Om nu Kalle Jungkvist låtsas som att han aldrig hört talas om något liknande så kan jag bara tolka det på två alternativa sätt:

Antingen är han otroligt naiv och ny på jobbet eller så har han ett syfte med att svartmåla Maud Olofsson. Bara han själv vet vilket som gäller; men jag sätter en slant på det senare.

för övrigt anser jag att buddistmunkars sånger bör höras och militärjuntans styre i Burma förgöras...

Etiketter: , , ,