Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, april 24, 2007

Uppdrag granskning, Louise och Vetlanda

Ikväll hade Uppdrag granskning en uppföljning direkt från Vetlanda av det omtalade programmet om Louise den 10 april. Även om jag ser Janne Josefssons journalistiska metoder och vinklingar som ytterst tveksamma, så anser jag att den flathet som visas från ansvariga politiker och tjänstemän är fullständigt skandalös. För dem återstår, enligt min mening bara en sak: Be om ursäkt och avgå!

På svt forum diskuteras programmets innehåll under rubriken: Ingen ingrep för att hjälpa
Louise var bara tio år när hon kastades ut av sin egen mamma och istället hamnade hos sin pappa i Småland. Där skulle hon i flera år tvingas leva i fullständig misär, tillsammans med en psykiskt sjuk pappa med svåra missbruksproblem. Trots alla varningsklockor ingrep aldrig myndigheterna. Diskutera reportaget! /Redaktionen
Det som hänt Louise kan tyvärr aldrig bli ogjort, hennes barndom går ju inte i repris. Till Louise vill jag säga: Jag beundrar dig som berättar för att andra barn inte ska behöver råka ut för samma sak som du, trots att det måste vara väldigt arbetsamt för dig. Du är en verklig hjältinna!

Jag hoppas att alla vuxna lyssnar och förstår, men tyvärr tror jag inte att det är så. Det ser jag som en skandal. Inget barn ska behöva utstå det som Louise har blivit tvingad till p g a att inte en enda vuxen i hennes närhet vågade ta sitt vuxenansvar och strida för hennes mänskliga rättigheter, fast hon var ett barn. När nu inte myndigheterna gjorde det de är tillsatta att göra, borde vi andra göra det bi rent moraliskt borde göra. Men ingen i närheten tog henne därifrån och hem till sig; ingen ville väl lägga sig i.

Och det är just att lägga sig i som vi vuxna måste våga göra när barn har det som Louise. Annars gör vi inte skäl för epitetet vuxna. Som Astrid Lindgren så fenomenalt formulerat det: "annars är man bara en liten plutt." Och tyvärr verkar det som om många politiker och tjänstemän bara är "en liten plutt". Och ännu värre är att alla vi andra också bara är "en liten plutt" när det kommer till konkret handling.

Jag har skrivit om Louise flera gånger och öppnat en gästbok för Louise´s kamp för att inga andra barn ska behöva uppleva det hon tvingats vara med om under sin uppväxt. Gå in i gästboken under rubriken "UPPROP: Glöm aldrig Louise - Val 2010. Kräv socialchefens avgång och ställ politikerna till svars! Det är ditt ansvar! " och skriv.

2 Comments:

  • At onsdag, 25 april, 2007, Blogger Tänkande politiker said…

    Får Janne Josefsson hålla på ett tag till på samma sätt kommer sympatierna att öka enormt - inte för Louise - utan för socialtjänstemännen i Vetlanda.

     
  • At måndag, 07 april, 2008, Blogger Anna said…

    Hej!
    tycker detta är rent ut sagt det värsta övergrepp på ett barn jag nånsin sett.Har själv varit med om socialens påtvingade påhittde extra regler.Varför tillsätts det inte några personer som övervakar socialens förfarande över hur människor har det.Ska det vara så svårt att få en tillsyningsman i varje komun som den socialtagare kan vända sig till för att få hjälp o rättelse.Utan att behöva vänta o känna sej rädda inför.

     

Skicka en kommentar

<< Home