Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, mars 04, 2007

Ordbok för nya moderater

I mars förra året var jag på nya moderaternas kommunala rikskonferens i Jönköping. Jag deltog i flera seminarier; mest intressant var det om retorik och debatteknik. På seminariet föreslog jag en ordbok för nya moderater och avslutade mitt inlägg Ord och inga visor från denna konferensdag med meningen:
Orden är viktiga och jag efterlyser "Ordbok för nya moderater". Vem skriver den?
Idag fick jag svaret i Ekot: Partisekreterare Per Schlingmann! Han har skrivit ordboken för nya moderater, med titeln Fortsatt förnyelse. Ekot rapporterar att moderaterna ska tala med en stämma. Valet av de enskilda orden och dess nyanser lyfts fram, men även vikten av att budskapet är detsamma på alla nivåer. Jag ser verkligen fram emot årets rikskonferens i Örebro i veckan där jag kommer att få boken i handen...