Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, mars 15, 2007

Ja, visst herr minister!

Idag har jag träffat migrationsminister Tobias Billström här i Ängelholm. Ni som följer bloggen vet ju att jag bjöd in honom till vårt årsmöte. Först träffade Tobias kommunstyrelsens arbetsutskott för att prata om ensamkommande barn, och sedan träffades vi över en kycklingsallad. Tobias liv har nu för tiden antagit en viss likhet med den fantastiskt roliga engelska teveserien "Ja, visst herr minister!" Så var det knappast i Malmös stadsdelsnämnder...

För mig var det en helt ny erfarenhet att vara polisens och SÄPO:s kontaktperson vid ett ministerbesök. Bör väl inte berätta mer om det arrangemanget offentligt, varför jag stoppar här. Men intressant var det...

Tobias föredrag imponerade. Eftersom han är statsvetare, så är jag inte ett dugg förvånand över det faktum att han har full kontroll på analys, struktur och stragegi inom sitt nya arbetsområde. Men att han på denna korta tid arbetat så otroligt effektivt, tillsammans med sina medarbetare - jag skickar med en hälsning till Johanna - är onekligen imposant.

Hoppas att Tobias ambition att arbeta utåtriktat och kommunikativt ger resultat. Om varje kommun tar emot några ensamkommande barn så har vi alla gjort det lilla vi kan; som Tobias och Meta så riktigt skrev på HD/NST Opinion idag.

Tobias och Carl Bildt är absolut förebilder för den nya tidens politiker. De tillhör båda de få politiker som gärna vill ha direktkontakt med sina väljare, även om den inte alltid är positiv utan bara lärorik. Jag är övertygad om att den kommunikativa öppna politikerrollen är framtiden. Den tid när dialogen enbart sköttes via grindvakter tillhör politikens historia.

Fotot har jag tagit med Tobias mobiltelefon; och det han lagt ut på sin mobilblogg. Hoppas det är OK att jag använder fotot här, Tobias! Lägg märke till färgmatchningen mellan Tobias slips, näsduk och stolklädsel i Ormgropen i Ängelholms stadshus. Läckert alliansorgange!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan!