Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 10, 2007

Konferensen med stort K som i...

Nyss hemkommen från nya moderaternas kommunala rikskonferens i Örebro och beklagande att min favorit Sanna Nielsen inte vann Melodifestivalen, känner jag mig onekligen som Askungen. "Vad skulle en bal på slottet (läs kommunal konferens) vara, säkert tråkig och dötrist och tråkig och ...helt underbar!"

Partisekreterare Per Schlingmanns inledningstal var helt fantastiskt! Jag kunde inte ha blivit mer bönhörd!

I förrgår, på den Internationella Kvinnodagen 8 mars, skrev jag följande uppmaning här:
Låt oss ta tag i diskussionen där [på kommunala rikskonferensen. min anm.], Per. Jämställdheten kan vara en ödesfråga för moderaterna. Det är dags att ta tag i frågan på allvar. Moderaterna är det enda parti som ser mig som kvinna som subjekt. Att visa den uppenbara slutsatsen: Det är det som är vårt uppdrag!
Jag kunde inte ha blivit mer bönhörd! Nya moderaternas kommunala rikskonferens 2007 kommer att gå till historien som Konferensen med stort K. K som i Kvinna och K som i Kommunikation och K som i Klimat.

Konferensens konklusion kan kommenteras kort: Kanon!